Verschrikkelijke scenario’s en angsten
26 augustus 2021 
9 min. leestijd

Verschrikkelijke scenario’s en angsten

Beluister deze blog als podcast

Tijd voor jezelf en toch bezig zijn met je mindset? Zelfs in het weekend kan het.

Het is vandaag zaterdag en morgen komt er weer een podcast online! Deze podcast, die je nu als uitgewerkte blog aan het lezen bent. 😉  Ik zit nu in mijn sportkleding en ik ga zo een rondje crossfitten. Even wat me time. Tijd om te sporten. Ik heb daar enorm veel zin in!

De mindset van Mel Robbins

Mel Robbins vind ik een fantastische vrouw. Ze inspireert me enorm! Dus ik wil het met je hebben over iets wat ik van haar heb geleerd. Omdat ik dit zelf herken en het op die manier oplos en het supergoed voor me werkt. Misschien voor jou ook wel! Het gaat over scenario’s hebben. En dan bedoel ik niet de leuke scenario’s, bijvoorbeeld over een nieuw doel. Het gaat juist om de meest verschrikkelijke scenario’s die je je maar kunt indenken. Over je zorgen maken, ergens bang voor zijn, dat je daar wakker van wordt. Of dat je er niet van kunt slapen. Je voelt je ergens niet fijn over. Dat je in bed ligt, ergens aan denkt en opeens een heel vervelend gevoel krijgt in je lichaam. Of… Je bent aan het slapen, je schrikt wakker en je hart gaat enorm tekeer. Herkenbaar? Dit kan een flinke negatieve impact hebben op je mindset.

Ik herken dit. Ik heb af en toe dat ik scenario’s heb over wat er met mijn kinderen kan gebeuren. Dat is niet zomaar dat ze zijn gevallen en knie kapot hebben… Nee, het is extreem heftig, maar ik zal je de details besparen. Als ik daar aan denk, voel ik meteen dat enorm vervelende gevoel. Ik kan dat meteen opwekken, maar dat wil ik helemaal niet! Ik wil die gedachtes niet hebben. Op een bepaalde manier wil ik ermee om kunnen gaan en het mijn leven niet beïnvloedt. Mel Robbins heeft een stappenplan bedacht om daarmee om te gaan. Die volg ik, in grote lijnen. Soms pak ik er net een paar stappen uit, waarmee ik vooruit kan. Zo maak ik progressie.

Ik heb 6 punten voor je waar je iets aan kunt hebben. Als jij angsten hebt of je zorgen maakt over iets. Kan met alles te maken hebben: je familie, bedrijf, vrienden….


Stap 1: Binnen 5 seconden uit bed stappen

Niet blijven liggen, niet blijven piekeren. Master your mindset! Hoe laat het ook is, 5, 4, 3, 2, 1 en stap je bed uit! Mel Robbins is ook de persoon van de 5 seconderegel: als je iets moet doen, dan doe je het binnen 5 seconden. Dan kun je veel meer voor elkaar krijgen en kom je niet snel tijd tekort. Dan kom je in beweging. Dit is ook een voorbeeld daarvan! Laat die stomme, enge gedachtes niet op de vrije loop. Stap binnen 5 seconden je bed uit. Stap je in de ochtend je bed uit, dan kun je je aankleden. Midden in de nacht ga je er gewoon even uit.

Als je namelijk uit bed komt, ga je letterlijk met je lichaam in beweging. Dan komen ook je gedachtes en mindset in beweging. Als je die in beweging hebt, kun je ook je gevoelens in beweging laten komen. Dus dit is stap 1: kom uit bed. Zo krijg je meer controle over je eigen mindset.

Stap 2: Ga praten tegen die gedachtes

Praat terug tegen die gedachtes in jezelf:  “Waarom voel ik me zo? Goed, omdat ik ECHT bang ben dat mijn kinderen iets overkomt, dat ik ze ga verliezen..” Dat is mijn persoonlijke angst. Dus dat is wat ik zou zeggen. Die angst wordt alleen maar erger als je dus in bed blijft liggen en blijft piekeren. Het wordt alleen maar groter. Dit is herkenbaar, toch? Dus je stapt uit en je begint tegen die gedachtes te praten, maar je zegt ook heel duidelijk tegen jezelf: “Oké, de kinderen zijn nu veilig. Ze liggen in bed te slapen. Ik ben veilig. Het is oké om dit te voelen, even niet lekker in je vel te zitten, maar het is ook oké zoals het nu is. Die gedachtes hoeven niet op te komen. Het is oké.” Zo herpak je de controle over je eigen mindset.

Stap 3: Zorg voor een fijne gewoonte

Zorg voor een ochtendritueeltje waar je je prettig bij voelt, bijvoorbeeld je bed opdekken, de planten water geven, doelen opstellen voor de dag, een muziekje opzetten of je ontbijt klaarzetten. Wat vind je fijn om te doen? Doe dat! Doe het in je gewoontemomentje, want dan zorg je voor die veilige basis die je hebt. Dat is je veilige basis, omdat je dat elke dag doet. Er is vast iets wat je elke ochtend doet en wat je fijn vindt, dus doe dat dan ook. Met die veilige basis kun je die vervelende gevoelens doorbreken. Dit verbetert ook je intrinsieke motivatie.

Stap 4: Doe je sportkleding aan en neem tijd voor jezelf!

Goed, als het al ochtend was en je hebt je net omgekleed, dan is dit ook een beetje dubbel… Maar stel dat dit later op de dag is -want dat kan ook gebeuren- trek dan je sportkleding aan en kom letterlijk in beweging. Zorg dat die angst echt uit je lichaam verdwijnt. Doe aan yoga of maak een wandeling. Neem even tijd voor jezelf. Zorg dat je die angst door middel van letterlijk in beweging komen uit je lichaam verdwijnt. Je mindset hangt zo erg samen met hoe jij omgaat met je lichaam en hoe je lichamelijk op situaties reageert. Fysieke beweging en mindset kunnen in mijn ogen niet los van elkaar zijn. Daarom is het belangrijk om letterlijk in beweging te komen om die angst kwijt te raken. Dat hoeft niet groots of agressief te zijn, hè? Sommige mensen willen gaan boxen. Prima als je dat leuk vindt, maar je kunt ook gewoon een wandeling maken of wat yoga doen. Neem even die me time. De progressie die zowel je mindset als je intrinsieke motivatie hierdoor maken, zal je versteld doen staan.

Stap 5: Zet je mindset in beweging

Door een braindump te doen, zet je je mindset in beweging. Wat is dat nu? ALLES opschrijven wat er op dat moment in je hoofd zit. ALLES! Waar je mee zit, waaraan je denkt, wat je bezighoudt, wat je niet fijn vindt, je angsten… ALLES! Pak een leeg vel papier, een pen, potlood en/of stift en ga aan de slag! Dit kan echt enorm helpen om die angst een plekje te geven. Om het te relativeren. Dit werkt echt enorm goed! Als je dit alleen al doet, dan weet ik zeker dat jij je heel anders gaat voelen en dat je meteen een stuk beter in je vel zit. Je merkt meteen de progressie die je maakt.

Stap 6: Laat het er zijn…

Als je een simpel proces hebt dat je kunt toepassen, zonder dat het je te veel beïnvloedt, dan kun je veel fijner met deze angsten en scenario’s omgaan. Laat het er gewoon zijn! Het heeft niet meer zo’n grote impact op je leven. Het zijn namelijk de gedachten die je hebt die je een vervelend gevoel geven. Die gedachten brengen meteen het vervelende gevoel in je lichaam. Dit hoort gewoon bij het leven. Het betekent niet dat je het meteen helemaal moet blokken, maar het gaat erom HOELANG je dit je leven negatief laat beïnvloeden. Probeer er op de een of andere manier een draai aan te geven, zodat je het een plekje kunt geven en er straks niet meer te veel aan hoeft te denken. Dan kun je doorgaan.

Deze zes stappen kun je toepassen als je die vervelende scenario's hebt. Het zal een positief effect hebben op je mindset.

Oh ja, laat je partner lekker slapen...

Vaak heb ik dit soort scenario’s vlak voordat ik in slaap val. Als ik dan die stappen doorloop, heb ik het veel sneller een plekje kunnen geven. Dan kan ik het sneller relativeren. Soms is het een stap, soms twee… soms heb ik ze allemaal nodig, maar ik MOET hiermee aan de slag in plaats van te liggen malen in mijn bed. We moeten gewoon dealen met alles wat het leven ons biedt. 

De vraag die je jezelf mag stellen is:  “Hoe ga ik ermee om? Hoe laat ik het mijn leven beïnvloeden? Hoe laat ik het leven van mijn PARTNER hierdoor beïnvloeden?” Want soms hoor ik dat mensen hun partner hiervoor wakker maken en dan lig je samen te malen in je bed… Door JOUW gedachten. Er is niks mis mee met je gevoelens en gedachten te delen met je partner, maar om hem of haar daar ELKE keer wakker voor te moeten maken. Je maakt van jouw probleem ook zijn of haar probleem. Dit kan anders! Als jij weet hoe je dit moet doen, dan kun je ook zelf hier wat aan doen ZONDER je partner te wekken. Hoe sterk is het als je dit zelf kunt doen? Als je zelf hiermee aan de slag gaat en dan even later weer in bed kunt kruipen en heerlijk in slaap kunt vallen? Je wordt ’s ochtends wakker en dan kun je het met je partner delen. “Dit heb ik vannacht gedaan, zonder je wakker te hoeven maken! Nu kunnen we samen een fantastische dag starten, met lekker veel energie!” Dit in plaats van allebei doodmoe opstaan, zonder energie omdat je allebei niet hebt kunnen slapen en alsnog geen oplossing hebben voor je gepieker. Als je het zelf niet kunt oplossen, gaan er vaker dit soort situaties ontstaan. Je moet die stap vooruit maken in je mindset. Als je dit ZELF aan gaat pakken, kun je er ZELF verandering in brengen. Dat is dan VEEL sterker, omdat je dit ZELF kunt oplossen. Je hebt niemand anders nodig. Je lost het zelf op en je kunt oké met de situatie zijn. Zo maak je progressie.

Wat heeft een negatieve impact op je mindset?

Soms zijn mensen zo geneigd om in die slachtofferrol te stappen en daar wordt niemand beter van. Dit is één van de grootste fouten die je kunt maken op het gebied van je mindset.

Die gedachtes creëer je namelijk zelf. Het is enorm sterk als je deze overpeinzingen om kunt buigen naar andere gedachtes. En als je andere gedachtes hebt, krijg je er andere gevoelens bij. En als je andere gevoelens hebt, dan sta je ook weer anders in het leven… Het is een proces waar je constant mee bezig zijn, waar je constant mee aan het trainen bent. Je mindset en je intrinsieke motivatie vallen echt te trainen!

Als je de bovenstaande stappen doorloopt, kan het je ECHT gaan helpen. Het vermindert je angsten, je kunt er beter mee omgaan of ze verdwijnen helemaal! Ze kunnen verdwijnen omdat je van tevoren die programmering doet als je die doemscenario’s weer hebt. Je zult merken dat het steeds sneller en gemakkelijker gaat. Misschien heb je nog maar 1 puntje nodig. Misschien heb je een schrift naast je bed, waar je die gedachtes op kunt schrijven. Dan doe je dat. BAM! Boekje dicht en je kunt weer gaan slapen… Zou dat niet fantastisch zijn?

Verbeter je mindset en slaap fijner!

Probeer het eens. Geef het eens een kans. Kijk of het voor jou ook zo goed helpt als bij mij. Het is misschien even een vervelend idee om je bed uit te moeten. Maar misschien ervaar je het helemaal niet als vervelend, omdat het zo goed voor je werkt. Hoe fijn zou het zijn als je van die vervelende gedachtes af bent? Dat je stappen maakt op het gebied van je mindset? Als je misschien wel binnen een half uur klaar bent om die doemscenario’s een plekje te geven en dan weer heerlijk je bed in kunt kruipen om in slaap te vallen?

Jij kunt het zelf ook! Ik weet zeker dat iedereen deze momenten heeft. Dat is niet erg. Wees bewust van je eigen gedachtes, zodat je die negatieve gedachtes om kunt zetten in andere, fijnere gedachtes. Verander je emoties en gevoelens met je andere gedachtes die je kunt creëren door een sterke mindset te trainen.

Dan wens ik je voor vannacht al een hele goede nachtrust toe   

Liefs, Tamara

 

 

Over de schrijver
Tamara is Mindset- en Inspiratiecoach en heeft al meer dan 2000 mensen op verschillende gebieden gecoacht en begeleidt. Met haar Motivatieservice en Progressieplanner inspireert en motiveert ze mensen zodat ze hun droomleven gaan realiseren. Wil jij dat ook? Check haar podcast, blog, e-book of website.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down