Stretch yourself... Een must om verder te komen
30 september 2021 
10 min. leestijd

Stretch yourself... Een must om verder te komen

Het is al even geleden dat ik een podcast heb opgenomen. De vorige keer had ik gedeeld dat ik het rustiger aan ga doen met de podcasts. Ik wil nu ECHT waardevolle dingen met je delen. Niet dat mijn andere podcasts niet waardevol zijn, maar sommige podcasts voelden als een must waarbij ik naarstig naar een onderwerp zocht en daar wil ik vanaf. Nu maak ik podcasts vanuit volledige inspired action. 

Vandaag wil ik het hebben over stretching. Hoe kun jij als succesvolle moeder-ondernemer stretchen? De afgelopen twee weken ben ik ook gestretcht. Er is veel gebeurd. De laatste tijd merkte ik dat het een beetje stagneerde in mijn onderneming. Ik voelde dat mijn onderneming net niet helemaal was wat ik wilde. Het was allemaal net iets te complex, want in de Motivatieservice wordt ZOVEEL aangeboden. Ik sprak niet de juiste doelgroep aan. Van mensen hoorde ik terug dat ze niet precies wisten of het programma ook voor hen geschikt is. Sinds juni ben ik bezig met Veronique Prins. Zij gaat heel erg in op het specificeren van je doelgroep, de juiste mensen aanspreken en daar ben ik enorm mee bezig! Nu nog steeds! Want het is zo dat je doelgroep blijft veranderen, naarmate jij als persoon groeit en wanneer je onderneming groeit. Dat heb ik zo ervaren.

Zo vond mijn ideale klant mij

Twee jaar geleden ben ik met de Motivatieservice begonnen, in 2019. Toen had ik een hele andere doelgroep. Na 9 maanden stond de Motivatieservice, maar ondertussen was ik als mens en als ondernemer gegroeid. Ik had heel veel cursussen en trajecten gedaan en die kennis heb ik direct in mijn programma gestopt. Daardoor merkte ik dat het programma niet meer helemaal paste bij de doelgroep die toen in was gestapt. Nu zijn we op het moment aangekomen dat de Motivatieservice helemaal staat. Het is echt een fantastisch programma! Alleen nu is het voor mij zaak om het programma naar buiten te brengen aan de juiste doelgroep. Daarvoor moet ik de juiste mensen zoeken voor het programma. Daarnaast heb ik sinds kort een 1 op 1 coaching met een fantastische onderneemster. Op Instagram benoemde ik 1 keer dat ik een 1 op 1 coaching aan ging bieden en ik kreeg er meteen een reactie op! Dat vond ik zo gaaf! Ik had niet eens een website hiervoor. Nergens stond duidelijk wat het precies inhoudt en wat de kosten zijn. Maar zij had zoiets van: Ik wil bij JOU instappen! Dat vond ik zo gaaf! En toen gebeurde het: ik vond mijn ideale klant! Mensen die aangaan op wie ik ben, die enthousiast van me worden en geïnspireerd door me raken. 

Hoe gaaf zou het zijn als ik op die manier klanten binnen zou halen? Dat ik mensen aanspreek die zoiets hebben van: “Wauw, DIT wil ik. Ongeacht wat het kost of wat het inhoudt. Ik wil dat jij mij helpt.” Dat is heel anders dan dat je mensen zoekt door een pakkende tekst te schrijven waarom iemand een deelnemer van jouw programma wil worden. Er is natuurlijk helemaal niks mis mee om het op die manier te doen, maar voor mij persoonlijk ging ik meer aan op die eerste manier: Dat mensen bij me binnenkomen, omdat ik doe wat ik doe. Omdat ik helemaal mezelf ben… Ook in het traject van Veronique kwam naar voren dat 1 op 1 coaching goed bij me past. Dan kun je zoveel meer uit die klant halen, en hem of haar veel beter begeleiden. Ik had er eigenlijk niet echt over nagedacht om dat zo te gaan doen, want een groepsprogramma, zoals ik hem nu heb leek me ook supergaaf. Het had me wel mijn ogen geopend. Om mensen met specifieke vraagstukken te gaan helpen sprak me zo enorm aan!

Vanuit de beslissing om 1 op 1 coaching te geven heb ik een leidraad geschreven. Dat is ook weer een verlengde van de Motivatieservice, maar dan gaan we veel dieper, omdat het 1 op 1 coaching is. De hoofddraad blijft hetzelfde: het gaat over druk zijn in je hoofd, chaotisch zijn, balans tussen ondernemerschap en moederschap. Dat is een deel waar ik me op wil richten bij succesvolle moederondernemers. Zo is die andere onderneemster ook bij mij gekomen. Mijn ideale klant… Daar ben ik op gaan voortborduren. Wat zit er in zo’n 1 op 1 programma? Wat zijn de kosten? Wat ga ik doen? Wat behandel ik? Ik ben met haar dat traject in gegaan. Zij zei tegen me: “Ik wil het. Zeg maar wat het inhoudt, wat het kost. Ik wil het!” Die had geen twijfels vooraf. Zij wist voor zichzelf heel duidelijk wat ze wilde en het maakte haar niet uit hoe, hoeveel het kost, maar ze wilde het probleem opgelost hebben. En zo ondernemen is wat ik het liefste doe, omdat die klant dan echt met me matcht en daar het meeste uit gaat halen. In een groepstraject blijf je meer oppervlakkig, terwijl je in een 1 op 1 coaching veel dieper op hun vraagstukken in kan gaan.

High-end ondernemen

Vorige week kwam ik op een post van iemand die het had over high-end ondernemer. Daarin kwam de naam Suzanne van Schaijk naar voren. Ik klikte op die naam en las wat ze deed. Het was alsof het zo had moeten zijn dat ik bij haar uitkwam! Ik was al bezig met die 1 op 1 coaching en ik was ermee bezig dat klanten naar mij moesten komen. Al mijn vraagstukken kwamen naar voren! Ik kan er heel veel over vertellen, maar het ging er over dat je meteen de juiste klanten aanspreekt, die het geld voor je coaching over hebben, omdat ze WETEN dat het hun leven transformeert en die er dan helemaal voor gaan. Omdat die mensen een hogere prijs willen betalen, hoef je minder klanten te hebben om het financieel goed te hebben en dan heb je meer tijd over om er helemaal voor die klant te zijn. Alles bij elkaar opgeteld dacht ik: “Wauw, dit is wat ik zoek! Dit is waar ik de afgelopen maanden mee heb geworsteld!” Alle puzzelstukjes vielen op hun plek! Dit is gewoon de wet van aantrekkingskracht: bezig zijn met je vraagstuk, lekker in de flow zitten…

Suzanne coacht ondernemers die high-end willen ondernemen, maar zij coacht zelf ook op een high-end manier. De meeste mensen denken dat er met high-end wordt bedoeld dat er alleen maar een hogere prijs wordt gevraagd. Zo sta ik er niet in. Ik vind dat je met high-end het beste van jezelf kunt geven aan die klant. Dat je klant daar het beste uit kan halen. Doordat zij zichzelf stretchen door een hoger bedrag te betalen, zijn zij ook meer comitted, zien zij de waarde die je biedt en halen ze er veel meer uit, zodat hun transformatie ook veel groter zal zijn!
Het is een combinatie van factoren. Die ervaring heb ik er ook in: in het begin liet ik mensen de Motivatieservice gratis doorlopen om te kijken wat ze ervan vonden. Ik denk dat er wel 200 mensen doorheen zijn gegaan, maar niemand bekeek de video’s of deed er iets mee. En hoe komt dat? Omdat er geen financiële commitment aan zit! Het moet een beetje pijn doen als je in iets investeren, want dan wil je er alles uithalen! Als je het gratis doet of voor een heel laag bedrag, dan is het gemakkelijker om het niet te doen, want het was toch maar gratis…
Maar goed. Omdat Suzanne high-end onderneemt, moest ik ook die financiële stretch maken. Want de investering is niet niks! Ik heb nog nooit zoveel geïnvesteerd in een coachingstraject. Dit is echt next level. Laten we het daar maar even op houden 😉.

Every level there’s a new devil

Ik voelde aan alles in mijn lijf dat ik het NU moest doen. NU was het juiste moment. Ik ga ervoor! Suzanne teacht namelijk ook dat je die investering binnen 3 maanden terug hebt verdiend. Dat is waar ik voor wil gaan! Ik heb deze grote investering gedaan en zou ik dat dan echt terug kunnen verdienen binnen 3 maanden? Dat zou helemaal te gek zijn!
Ik merk dat ik het nu nog spannend vind om te zeggen, omdat ik ook hogere prijzen mag vragen en me anders mag positioneren in de markt. Ik weet dat ik hierdoor mensen afstoot voor wie het niet geschikt is, die ik niet op de beste manier kan helpen. Het is mooi dat ik dan de juiste klant overhoud die echt denken: “Ik wil dit!” Dit is voor mij een stretch op mentaal gebied en daar ben ik al enorm in gegroeid de afgelopen jaren. Every level there’s a new devil, zeggen ze weleens: ieder nieuw niveau dat je bereikt heeft weer een duiveltje dat je moet overwinnen. Zo zie ik het ook: je moet altijd jezelf blijven stretchen, uit je comfortzone durven gaan… Dus ik ga met Suzanne aan de slag. Volgende week heb ik mijn eerste coachingsgesprek. Ik vind het fantastisch!

Toekomstige stretch

Ik weet dat mijn stretch gaat zijn dat ik een andere doelgroep wil zoeken. Een doelgroep die bereid is om een hogere prijs voor de Motivatieservice en mijn 1 op 1 coaching wil betalen. Ik geloof erin dat ik de mensen die ernaar op zoek zijn enorm goed kan helpen! Dat vergt een andere aanpak. Ik heb een coach nodig die mij nieuwe inzichten geeft in mijn product, waardoor ik weer kan groeien terwijl ik dicht bij mezelf blijf. Die stretch zorg ervoor dat ik persoonlijk enorm gaat groeien, dat mijn Moneymindset NOG beter is. Twee jaar geleden vond ik €1000,- enorm veel en nu vraag ik me bij dat bedrag bijna af of ik daar wel voldoende waarde uithaal... Is dat nog wel geschikt voor mij? Kan, hoor. Maar ik merk dat ik daar anders naar kijk. Ik denk dat ik straks ondernemers aantrek die op dat level ook verder kijken. Die de financiële commitment voor zichzelf aan willen gaan, zodat zij er helemaal voor gaan! Dat zijn vaak mensen die een al een sterke Moneymindset hebben en die denken dat ze die investering terug gaan verdienen. Die mensen zijn er ook! Dat was voor mij een enorme inzicht om breder te gaan kijken naar een bepaalde doelgroep, om daar weer vertrouwen in op te bouwen dat zij opzoek zijn naar mij als coach of mijn programma.

In mijn ogen is high-end dus absoluut niet “alleen maar een hogere prijs vragen” en doen wat je altijd doet. Nee, ik help mijn klant op zo’n goed mogelijke manier, waarbij ik niet superveel tijd kwijt ben aan die klant, maar dat ik het wel op de beste manier kan doen, omdat ik me als ondernemer ontspannen voel. DAT is voor mij high-end ondernemen. En dat ik een goede coach ben voor de ondernemers die struggelen en weten dat ik ze daarbij kan helpen. Dat zij een goed gevoel bij me hebben. Het zijn verschillende facetten die ik meeneem en die voor mij enorm goed voelen. Ja, dat zal een verandering teweeg brengen in het aanbod dat ik heb, in de klanten die ik aanspreek, in de prijs die ik ga vragen… Allemaal dingen waar ik nu doorheen ben gegaan en die ik ook met Suzanne ga doorlopen. 

Het traject met Suzanne gaat een jaar duren. Ze helpt me om mijn bedrijf goed neer te zetten, om me anders te positioneren, om de juiste doelgroep aan te spreken. Als ik die juiste klant aanspreek dan weet ik dat zij de beste resultaten gaan behalen, omdat ik hen goed kan helpen met mijn coaching. Alles valt dan als puzzelstukjes in elkaar. Dit mijn verhaal van het stretchen.

Hoe stretch jij?

Ik wil je vragen om na te denken over hoe jij stretcht. Ben jij een ondernemer die haar eigen grenzen opzoekt? Durf je te investeren in jezelf en in je onderneming? Durf jij die financiële stretch te maken, omdat je voelt dat jij of je onderneming dat nodig hebt? Heb jij bij iemand dat gevoel dat je ervan overtuigd bent dat juist die ene coach jou kan helpen? Wil je ervoor gaan, ook al heeft het een enorme financiële stretch? Misschien kun je het net niet helemaal betalen, maar ga eens nadenken over een manier om het wel te kunnen financieren. Wat zou het je opleveren als je nu wel instapt? Misschien verdien je het wel in een hele korte tijd terug, juist omdat je instapt. Wat doet het met je omzet, met je bedrijf, met jou als persoon?

Het is altijd goed om je mentaal te stretchen, zodat je open staat om te leren, dat je zin hebt om aan de slag te gaan, dat je niet de deur dichtgooit en je denkt: “Oh, ik kan dat allemaal al!” Ga voor jezelf na: kan je jezelf stretchen op persoonlijk gebied? Financieel gebied? Om daarvan te groeien? Niet alleen met je bedrijf, maar ook als persoon zijnde. Wat zou het met je doen als jij zou durven te kiezen voor jezelf en je bedrijf? En dat je dan ook het vertrouwen krijgt dat het je altijd meer op gaat leveren, dan dat je erin stopt?

Daar wil mee afsluiten. Probeer te kijken of jij iemand kan vinden met je vraagstukken, als je vastloopt met je bedrijf of in je persoonlijke ontwikkeling. Mijn visie is dat iedereen, iedere ondernemer, een coach nodig heeft. Jij kan niet je eigen spiegel zijn, ook al ben jij een coach. Je kunt als coach niet jezelf helpen. Je kunt nooit zien waar jij precies tegenaan loopt. Die spiegel kan alleen maar een ander voorhouden, omdat je zelf niet verder kunt denken dan je eigen gedachten. Een coach kan je altijd andere inzichten laten zien en jou daarin begeleiden en helpen. Hierdoor kan jij op jouw beste manier ondernemen. Hierdoor kan jij een fijner persoon zijn, een fijnere moeder voor je kinderen. Zet die stap! Want als je die stap niet zet, dan kom je niet vooruit. Dan ga je op een gegeven moment tegen een blokkade aanlopen.

Ik hoop dat je hierover na wil denken. Als het financiële aspect een probleem is, ga dan kijken naar een manier om het wel te kunnen financieren. Ga eens in gesprek met die coach. Bespreek het eens! Je zult versteld staan op welke manieren je het dan toch voor elkaar kunt krijgen! Als je instapt en je maakt die groei, denk je vast: “Wauw, had ik het maar eerder gedaan…”

Sta open voor hulp en stretch jezelf!

 Liefs,

Tamara

Over de schrijver
Tamara is Multipotentials-coach en ze leeft zelf deze term helemaal. Als Multipotential heb je een brede, veelzijdige interesse en vindt je heel veel leuk. Dit kan soms in het ondernemerschap ook een valkuil zijn maar het heeft volgens Tamara, heel veel voordelen. Tamara werkt met High Achievers. Dit zijn mensen die er alles uit willen halen, die nét dat beetje extra geven waar vele anderen afhaken, waardoor ze succes behalen. Het combineren van de Multipotentials en High Achievers levert fantastische resultaten op bij ondernemers: meer uitdaging, veel verbanden kunnen leggen, weten wat ze écht (allemaal) willen, goede prioriteiten stellen zonder dat het saai wordt, creativiteit, hoog in energie zitten en zo ka ik nog wel even doorgaan. Herken jij jezelf als Multipotential en wil jij dit ook combineren met een 'high achiever' zijn? Daarvoor heb je een succesmindset nodig. Ook daar help ik je bij zodat jij gelukkig en succesvol bent op de gebieden waar jij dat in wil zijn.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down