Slaap

Slaap

Slaap

Slaap speelt een grote rol in de gezondheid van mensen. Het heeft invloed op de gemoedstoestand, op de hormonen en hoeveel je gedaan krijgt op een dag. Zeker bij moeders kan het onderwerp slaap nog een hele lastige zijn....

Wat doet slaap?

Slapen doet heel veel goeds voor verschillende dingen: We geven ons lichaam wat rust, we herstellen fysiek maar onze geest krijgt ook de tijd om alle prikkels van die dag of zelfs de week te verwerken. In een slaaptoestand heeft ons lichaam ook minder energie nodig.

Wat gebeurt er met je als je een slaaptekort hebt?

Een slaaptekort brengt veel ongemakken met zich mee en kan nog veel verder gaan dan dat. Nu is het als moeder zijnde natuurlijk niet altijd mogelijk om een goede nachtrust te pakken, zeker niet als je je kindje nog voedt of als het vaker wakker wordt. Je lichaam is minder energiek en zal daardoor minder bewegen waardoor je dus ook minder zal energie zal verbruiken. Ook zal het je eetlust verhogen en de verzadiging verlagen. Tijdens de slaap worden namelijk de hormonen ghreline en leptine gecontroleerd en die zijn verantwoordelijk voor je verzadigingsgevoel. Ook de vetverbranding zal op een lager pitje staan en je lichaam zal meer spiermassa verbruiken (iets wat je natuurlijk niet wil). Een slaaptekort in combinatie met slechte eetgewoontes is dus niet zo'n goede combinatie. Daarnaast is slaaptekort ook negatief voor je productiviteit, efficiëntie en besluitvorming. 


Slaap


Slaapfasen

Onze slaap bestaat uit meerdere fases, 5 op precies te zijn. 

  • Fase 1: We komen in een rusttoestand waardoor onze hersenen niet veel meer doen in vergelijking met als we wakker zijn. 
  • Fase 2: We ontspannen, onze hartslag gaat omlaag en we zijn bijna in de diepe slaapfase belandt. 
  • Fase 3: Tijdens de diepe slaap ontspannen onze spieren het meeste. Ook wordt 70% van het groeihormoon uitgescheiden en daarom hebben baby’s en kinderen de diepe slaap hard nodig. Er wordt aangeraden om kinderen minstens 8 uur te laten slapen. 
  • Fase 4: Dit is de fase waarin ons lichaam herstelt. Het herstellen van spieren bv. 
  • Fase 5: Vervolgens kom je in de REM-slaap. REM staat voor Rapid-Eye-Movement en draait om mentale herstel. Onze hersens zijn erg actief tijdens deze fase en ook onze hartslag en ademhaling worden sneller. Hierdoor draaien onze ogen alle kanten op. Kan je je de volgende dag nog die aparte droom herinneren? Dat gebeurt allemaal tijdens de REM-slaap. Alle informatie wordt verwerkt en geordend, de gegevens van onze kortetermijngeheugen worden overgezet naar ons langetermijngeheugen. Zie het als een soort administratieve afdeling van jouw geest!

Slaapkwaliteit

Je herkent het misschien vast wel. Lang geslapen maar je voelt je niet uitgeslapen. Het zou kunnen dat je slaapkwaliteit niet op orde was, dat je geen diepe slaap hebt gehad. Zorg dat je dit op orde hebt. Als je langere tijd niet goed slaapt kun je vatbaarder worden voor chronische stress

Wat kun je doen om je zo optimaal mogelijk voor te bereiden op een goede nachtrust?

Drink geen cafeïne Stop met alcohol (als je dit hebt gedronken kom je vaak niet in een diepe slaap terecht, welke we wel zo nodig hebben) Zorg voor een donkere kamer Ga op vaste tijden naar bed Kijk niet meer naar tv of telefoonschermen Probeer je van stress te ontzien of piekeringen (schrijf het later op de avond bv. van je af voordat je naar bed gaat) Mediteer wat vaker Sport met regelmaat Spreek met je partner af dat hij/zij een keer de kleine voedt (indien mogelijk) of er 's nachts uit gaat Pak overdag een dutje mee Zorg voor 8 uur slaap

Conclusie

Slaap is dus niet alleen belangrijk voor de informatieverwerking maar vooral voor jouw complete gezondheid. Als je slaap niet op orde is gaat al het andere wat je wil doen moeizamer, ook lichamelijk en geestelijk biedt het geen voordelen. Je slaap op orde hebben is dus heel belangrijk.  

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down