Afvallen en vet verliezen

Afvallen en vet verliezen

Afvallen en vet verliezen voor drukke moeders  

Als moeder met een druk leven wordt er veel van je gevraagd. De fase waarin je de zorg voor jonge kids hebt, kan ervoor zorgen dat je gezondheid en fysieke gesteldheid onder druk komen te staan. Je conditie vermindert dan, je gaat slechter eten en je komt aan. 
Gelukkig: er zijn diverse manieren waarop je kunt afvallen en vet verliezen die je in jouw ‘busy life’ kunt inpassen.

Afvallen en vet verliezen: er zijn diverse opties

Moeders die bewust willen afvallen en vet verliezen hebben onder andere de keuze uit:
  1. Het volgen van een dieet;
  2. Beginnen met cardiotraining;
  3. Starten met weerstandstraining
 
Iedere optie kent zijn eigen voor- en nadelen. En bovenal moet gezegd worden dat een gebalanceerd en bewust leven een randvoorwaarde is voor het bereiken van fysieke resultaten. Je kunt dagelijks de sportschool bezoeken, maar wanneer je daarna – en dat is voor moeders niet erg waarschijnlijk – telkens tot in de late uurtjes de kroeg induikt, zullen de resultaten van het sporten aan je lijf niet zichtbaar worden. 
Wie intensief sport dient toch op zijn eten te letten en wie dieet moet ervoor waken dat zij/hij ook voldoende beweegt. Alleen op die manier zul je kunnen afvallen en vet verliezen.

Waarom kiezen voor diëten?

Diëten lijkt de meest passieve manier om als drukke moeder te kunnen afvallen en vet te kunnen verliezen. De moeite zit hem met name in het aspect discipline. Kun je de verleiding om te snoepen weerstaan? Ook kost het best wat energie om op een bewuste manier steeds bezig te zijn met wat je wanneer wel en niet mag eten. Diëten is minder ‘time consuming’ dan de sportieve opties. Daardoor is het een aantrekkelijkere keuze voor veel moeders.
Er zijn diverse methodes waarbij je door bewust te eten afvalt en vest verliest. Intermittent fasting is bijvoorbeeld een ‘dieet’ waarbij je tijdens bepaalde periodes van minimaal 12 uur totaal niets eet, zodat je lichaam je vetvoorraden gaat aanspreken. Bij een ketogeen dieet vast je niet, maar beperk je de inname van koolhydraten tot een minimum waardoor je lichaam anders omgaat met het ‘verbrandingsproces’.

Cardio-training?

Bij cardiotraining kies je voor relatief langdurige workouts op relatief lage intensiteit waardoor je na verloop van tijd tijdens de training vet gaat verbranden. Het gematigde intensiteitsniveau spreekt veel moeders aan, het langdurige karakter vaak wat minder. Veel mama’s hebben nu eenmaal niet de tijd om drie keer per week een avond in de sportschool door te brengen. Het voordeel van cardio is dan wel weer dat je het prima kunt combineren met je sociale leven. Begin er samen aan met een vriendin.
Gelukkig zijn er ook veel cardio-apparaten verkrijgbaar voor thuisgebruik. Aan die workout van 45 minuten ontkom je niet wanneer je wilt afvallen. Maar dat je die ook thuis kunt doen terwijl je Netflix op je smartphone tovert is dan toch wel weer effectief.  

Of toch maar weerstandstraining?

Wil je vet verliezen dan is ook weerstandstraining een goede optie. Hierbij doe je met name krachttrainingsoefeningen. Daar de toename in spieropbouw wordt je lijf strakker en gaat je lichaam meer energie verbruiken. Dat proces stimuleert het verbranden van vet. 
In de praktijk zie je dat je door middel van weerstandtraining wel teruggaat in kledingmaat, maar niet direct resultaat ziet op de weegschaal. Ook geeft weerstandstraining wat minder resultaat als het gaat om de opbouw van je conditie.   

Conclusie

Om als ‘busy mama’ te kunnen afvallen en vet verliezen heb je diverse opties die je kunt inpassen in je toch al hectische leven. Discipline vergt dit sowieso. En iedere optie, of je nu gaat diëten, gaat cardiofitnessen of weerstandstrainingen gaat volgen, heeft zijn eigen voor- en nadelen. Een combinatie van de verschillende opties: dat is natuurlijk ideaal.

Maar het belangrijkste geldt, voor welke variant je ook kiest, je kcal inname zal bepalen of je aan gaat komen of af zal vallen.

Wanneer je een nieuwe gewoonte wil aanleren, bijvoorbeeld afvallen en vetverliezen, kun je wel een steuntje in de rug gebruiken. Het is bovendien handig wanneer je aan de hand genomen wordt. Onze motivatieservice is er om jou bij te staan.
 
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down