Wat is stress?

Wat is stress?

Wat is stress en hoe ga je ermee om?


Iedereen ervaart stress.
Stress kan een gevolg zijn van allerlei gebeurtenissen: een deadline op je werk, het kopen van een huis of de ziekte van een naaste.
De letterlijke betekenis van stress is spanning. 

Je bijnieren maken het stresshormoon cortisol aan, dat je lichaam aanspoort in actie te komen. Stress staat misschien bekend als een negatief fenomeen, maar is in sommige gevallen ook noodzakelijk om te kunnen functioneren. 

Stress zorgt voor alertheid, een hogere pijngrens en heeft een kortstondig positief effect op het immuunsysteem. 



Wanneer is stress ongezond? 

Stress is ongezond, als het te lang aanhoudt.
Als je lichaam geen tijd heeft om na een stressvolle situatie cortisol af te breken, houd je een gevoel van spanning.
Hierdoor rust je niet uit en heb je een opgejaagd gevoel. Vaak heb je last van een versnelde hartslag, ademhaling en bloeddruk, hoofd- en spierpijn. 

Stress kan bovendien leiden tot een gebrek aan eetlust of eetbuien. Als stress chronisch wordt, kan dit nadelige gevolgen hebben voor je gezondheid. Je kunt hoofd-, nek- en schouderklachten ontwikkelen of te maken krijgen met hyperventilatie en slapeloosheid. In sommige gevallen kan stress zelfs leiden tot maag- en darmklachten, een burn-out of depressie. 

Hoe ga je met stress om? 

Je lichaam en geest staan nauw met elkaar in verbinding.
Stress kan zorgen voor lichamelijke problemen, maar lichamelijke problemen kunnen ook juist leiden tot stress. Als je bijvoorbeeld bezorgd bent om je gezondheid of geen verklaring kunt vinden voor je klachten, kan dit stress opleveren.
Jammer genoeg is het moeilijk in te schatten of klachten stress gerelateerd zijn of een andere oorzaak hebben. Heb je ernstige klachten? Dan is het aan te raden om je huisarts te raadplegen en eerst andere oorzaken uit te sluiten. 

Wat kun je doen om stress te verminderen? 

Gelukkig zijn er genoeg manieren om ongezonde stress te verminderen.
Voldoende slapen en gezond eten zijn effectieve manieren om je stressniveau te verlagen.
Mijd suiker, drink niet meer dan vier koppen koffie per dag en laat je biertje of wijntje eens staan. Verder is het zaak om te blijven bewegen. Als je last hebt van spierpijn of vermoeidheid is het misschien aanlokkelijk om lekker op de bank te blijven zitten, maar een paar simpele yoga of pilates oefeningen kunnen je gemoedstoestand positief beïnvloeden. 

Neem de tijd voor jezelf, ga een stukje wandelen in de natuur en durf nee te zeggen.
Meditatie- en ontspanningsoefeningen kunnen een fijne manier zijn om de dag op een rustige manier te beginnen of af te sluiten. 

Ervaar jij wel eens stress? En hoe ga je hiermee om?

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down