Mediteren

Mediteren

Mediteren 

Wat is mediteren? 

Meditatie is een manier om je gedachten tot rust te brengen. Je gaat met je gedachten naar het hier en nu. Je bewustzijn wordt verbreed, verdiept en verhoogd. 

Meditatie bestaat al meer dan 5.000 jaar en komt van oorsprong uit het Hindoeïsme. Het dagelijks mediteren was een belangrijk onderdeel van het dagelijkse leven en was bedoeld om geestelijke en spirituele verlichting te geven.  

 Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bepaalde vormen van meditatie tot een blijvende reorganisatie van hersenactiviteit leiden. Herhaaldelijk mediteren leidt tot blijvende veranderingen in de activiteit van de hersenen. Wetenschapper Heleen Slagter ontdekte dat mensen na drie maanden van meditatie makkelijker hun aandacht konden verdelen over prikkels uit hun omgeving.

Waar is meditatie goed voor? 

  • Het helpt tegen stress, angst en depressie
  • Het helpt je concentreren. 
  • Het verzacht fysieke pijn 
  • Het vermindert gedragsproblemen en ADHD

 

Kinderen en meditatie

Ook kinderen ondervinden tegenwoordig veel stress. Zo kan je kind zich bijvoorbeeld druk maken over toetsen, over pesten, het erbij horen op school etc. Meditatie kan bij je kind voor ontspanning zorgen.

Mindful mediteren is interessant voor kinderen die iets nieuws willen leren. Het helpt je kind te concentreren op één iets. Het helpt zijn of haar aandacht te richten op wat nu “is.”

 


Verschillende meditatietechnieken

Er zijn ontzettend veel meditatietechnieken. Over het algemeen kun je ze het verdelen in vier hoofdgroepen: lichaam, emotie, geest en dagelijks leven. Hieronder staan een aantal voorbeelden.

 

Meditatie gericht op lichaam

Ademhalingsmeditatie. Deze vorm van meditatie is geschikt voor beginners. Je houdt je volledige aandacht bij je ademhaling. Haal adem op een natuurlijke manier. Als je merkt dat je aandacht verslapt, breng dan je aandacht weer liefdevol terug naar je ademhaling. 

Lichaamsscan. Bij de lichaamsscan focus je op verschillende delen van je lichaam. Op deze manier voel je wat er in bepaalde delen van je lichaam gebeurt. Je voelt bijvoorbeeld spanning, warmte, pijn… Dit merk je op zonder erover te oordelen.

 

Meditatie gericht op emoties

Tijdens deze meditatie kun je je focussen op de emoties die je tijdens het alledaags leven ervaart. Je kunt het op verschillende manieren aanpakken. Eén ervan is om het in vier stappen aan te pakken. 

  1. Herken dat je geraakt wordt door de emotie als een feit: ‘Ik word verdrietig’, ‘ik word boos’, ‘het doet pijn.’
  2. Erken je emoties. Reageer niet zoals je normaal zou reageren, bijvoorbeeld door boos te worden.  Je creëert een pauze die je nodig hebt om goed met deze emoties om te gaan. 
  3. Accepteer je emoties. Nu ervaar je de directe geraaktheid van de emotie. Nee, dat is niet prettig. Probeer je in de emotie te ontspannen.
  4. Rust in de ervaring. Laat de drie vorige stappen los en ga verder met je dagelijkse leven.

 

Meditatie gericht op de geest

Een voorbeeld van meditatie voor de geest, is visualisatie. Het oproepen van beelden kan een sterke bron van innerlijke groei zijn. Tijdens het mediteren kun je zelf iets oproepen, wat je inspireert. Dit kan van alles zijn: een dier, een persoon, een afbeelding. Je kijkt dit beeld een korte tijd, met alle positieve gevoelens die erbij horen.   Wanneer je dit traint, kun je dit beeld altijd oproepen, bijvoorbeeld op werk. 

 

Meditatie gericht op het dagelijkse leven

De loopmeditatie is een belangrijke basistechniek. Je combineert een wandeling met een meditatie. Je kunt het overal toepassen: wandeling naar school, werk, door het bos, etc. Tijdens de loopmeditatie loop je iets rustiger dan normaal en leg je de focus op hoe je je voeten neerzet bij iedere stap. Hoe raakt je hak de grond? Hoe wikkelt je voet zich af? Hoe verlaat je voorvoet de grond? Herhaal dit regelmatig voor een korte periode. 

 


Bronnen

https://www.yogaonline.nl/stijl/mediteren/
https://www.stresspro.nl/wat-is-meditatie/#De_voordelen_van_meditatie
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/meditatie-verandert-het-brein/
https://toegepast-boeddhisme.nl/vier-groepen-meditatietechnieken/

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down