Energieker

Energieker

Hoe je je energieker kunt voelen als ‘busy-life-mama’

Veel moeders met een drukke baan en de zorg voor kinderen komen er maar met moeite aan toe om actief aan hun gezondheid te werken. Er gaan tenslotte maar 24 uur in een dag en er zijn al zoveel andere dingen die je aandacht vragen. Afgezien van afvallen en een slank en gespierd lichaam, stellen veel dames zich ook ten doel om zich energieker te gaan voelen. Wij leggen je uit hoe je dit doet.

Je energieker voelen als moeder, wat betekent dat eigenlijk?

Ben je ziek, dan voel je je in de regel niet erg energiek. Je hebt nergens zin in en krijgt niets voor elkaar. Niet ziek zijn is echter niet per definitie gelijk aan ‘jezelf energiek voelen’. Energieker worden is meer dan ‘niet ziek zijn’. Wat energieker worden precies voor jou betekent, kunnen we niet bepalen. 
Wij beschouwen energiek zijn als een spectrum met twee uiteinden. Het ene uiteinde is positief en geeft je het gevoel dat je de hele wereld aankunt en niet opkijkt tegen wat je vandaag allemaal moet doen. Het andere uiteinde zegt je dat je vandaag het beste de hele dag op de bank kunt blijven hangen. Je ervaart niet de kracht en motivatie om ergens energie in te steken.
Hoewel er niets mis is met jezelf af en toe een beetje rust te gunnen, willen de meeste moeders het “I’m on top of the world” gevoel. Het moderne leven vraagt nu eenmaal veel van je en dan is het wel zo fijn wanneer je dat ook een beetje aan kunt.

Oorzaken van verminderde energie

Jezelf minder energiek voelen uit zich vaak op een lichamelijke manier. Je voelt je vooral moe en daardoor heb je geen zin. Van sommige zaken ga je je energieker voelen, van andere juist minder. Energie verstorende oorzaken kunnen zijn:
  • Slaaptekort
  • Een kater
  • Slechte voeding
  • Te weinig beweging
Ook je gemoedstoestand kan bijdragen aan of je je energieker voelt of niet. Lichaam en geest zijn namelijk met elkaar verbonden.

Hoe kun jij je structureel energieker gaan voelen?

Wie zich energieker wil voelen zal een gebalanceerd leven moeten leiden. Een aantal aspecten spelen daarin een rol. Geef ze allemaal aandacht wanneer je een optimaal resultaat wilt bereiken.

1. Let op je voeding

Probeer uit te vinden of je lijf de voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft. De inname van veel moderne voedingstoffen leidt tot vitaminen- of mineralentekorten. Laat jezelf testen en neem supplementen om ze aan te vullen.

2. Voer je afvalstoffen af door water te drinken

Moderne voedingsmiddelen bevatten niet alleen gezonde ingrediënten maar ook e-nummers en dergelijke. Ook de lucht die we inademen is tegenwoordig niet meer brandschoon. Hierdoor voel jij je niet energieker. Je lichaam zuivert zichzelf gelukkig van dergelijke stoffen maar kan daar wel een handje bij geholpen worden. Dat doe je door voortdurend veel water te drinken.

3. Beweeg met regelmaat

Door beweging zorg je voor een betere conditie en toename van spierkracht. Je lichaam is dan minder snel moe wanneer je het gebruikt bij inspanningen. En dus voel je je energieker.

4. Slaap er een nachtje over

Wat is er nu lekkerder dan een heerlijk dutje op zijn tijd? Het is nog gezond ook. Zorg je voor voldoende rust dan help je je drukke lichaam om zich te herstellen. Ook van slapen ga je je dus energieker voelen.

Jezelf energieker voelen: denk ook aan je psyche!

Aan de hiervoor genoemde aspecten zul je in combinatie aandacht moeten besteden wil je jezelf energieker gaan voelen. Toch ben je er daarmee nog niet altijd. Want wellicht zit jouw gebrek aan energie vooral tussen je oren. Nutteloze gedachten, eindeloze to-do-lijstjes, perfectionisme, sociale druk, problemen en zorgen: Stress vreet energie!
Helaas is zit dit voor een deel ook in het karakter. De een maakt zich sneller druk dan de ander. Word hiervan bewust en zorg voor een manier om je stresslevel te verminderen. De meesten van ons nemen toch structureel te veel hooi op de vork. 
Yoga of mentale coaching kunnen je hierbij helpen. Maar je problemen zo af en toe bespreekbaar maken met een partner, vriend of vriendin die de zaken kan relativeren, kan ook al een groot effect hebben.

Conclusie

Wie een druk leven leidt met risico’s om daarmee uit balans te raken, moet aandacht besteden aan diverse zaken om zich energieker te gaan voelen. Fysieke rust, voeding en beweging vormen daarin de rode draad. Zelfs dat geeft nog geen garantie ten aanzien van het gewenste gevoel. 
Wil jij je energieker gaan voelen dan zul je aan je stresslevel moeten werken, wanneer je merkt dat dat aan de hoge kant is.
Via onze motivatieservice word je geholpen om grip te krijgen op al deze aspecten.
arrow_drop_up arrow_drop_down