Weerstandstraining
Weerstandstraining

Weerstandstraining

Vet verbranden door middel van weerstandstraining

Cardiotraining is een trainingsvorm waarbij je met name je hart-longsysteem traint. Je verbetert in een langdurige maar gematigd intensieve workout je conditie, verbrandt vet en valt af. Terwijl je in het fitnesscentrum op de crosstrainer staat zie je wellicht vanuit een ooghoek andere mensen een workout met een heel ander karakter doen. Weerstandstraining, ook wel krachttraining en in het Engels ‘resistance training’ genoemd, richt zich meer op korte, krachtige en intensieve workouts.

Weerstandstraining draagt bij aan prestatieverbetering en algeheel fysiek welbevinden door aspecten als spierkracht, snelheid, spiervolume en -uithoudingsvermogen, je coördinatie en balans te verbeteren en te verhogen. Niet alleen vergroot dat het atletisch vermogen van jou als drukke moeder, de spierontwikkeling wordt ook zichtbaar. En ja, ook door middel van weerstandstraining verbrand je vetrolletjes (mits je kcal inname op orde is).


Wat gebeurt er bij weerstandstraining?

Bij veel drukke moeder met een wens tot het verbeteren van hun fysieke uitstraling en welbevinden, doemt direct het beeld op van langdurige cardio workouts. Niet alleen spreekt het tijd consumerende karakter niet iedere dame aan, sommige vrouwen raken ook verveeld door het wat monotone karakter van cardio. Goed, je zult er nu eenmaal iets voor moeten doen om de status van je lijf te verbeteren, maar gelukkig, je hebt alternatieven. En wat veel mensen niet weten is dat weerstandstraining oftewel krachttraining er daar een van is.

Hoewel weerstandstraining intensief is, zorgt het voor een ander gevoel van uitputting dan cardio. Het is ook waar dat je met weerstandstraining in eerste instantie minder calorieën verbrandt. Wat er gebeurt is dat er, anders dan bij cardiofitness, als gevolg van weerstandstraining steeds weer kleine scheurtjes in je spierweefsel ontstaan. Je maakt je spieren dus eigenlijk een beetje kapot.


Hoe neemt je vetvoorraad daardoor dan af?

Na afloop van de weerstandstraining treedt een proces van herstel op. Je lichaam gaat de ‘beschadigde’ spieren automatisch repareren, zelfs tot op een hoger niveau dan aanvankelijk. We noemen dit ook wel supercompensatie en het leidt tot grotere spieren. Voor dit herstelproces is echter veel energie nodig. Daarom moeten we goed zorgen voor de juiste voedingsstoffen en vochtinname.

Ook op langere termijn is er een effect. Doordat je steeds spierweefsel blijft aanmaken wanneer je traint, neemt je spiermassa toe. Het mooie is dat je spieren ook in rust, zelfs gedurende je slaap, calorieën 'verbranden'/ nodig hebben voor herstel. Meer spiermassa vraagt continue om meer energie waardoor je als vanzelf meer calorieën gaat verbranden. Denk er wel aan: stop je met je training dan stagneert dit proces.   

Het is wel belangrijk om te beseffen dat afvallen met behulp van weerstandstraining wat lastiger is. Je verbrandt weliswaar vet en komt strakker in je vel te zitten (mits je rekening houdt met de juiste kcal), maar je spiermassa neemt ook wat toe en dat zorgt ook weer voor gewichtstoename.

Mooi! Maar hoe kan ik beginnen met weerstandstraining?

Voor drukke mama’s die door middel van weerstandstraining aan hun lijf willen werken is met name de home-gym een ideale oplossing. De uitgebreide versies daarvan vind je in het fitnesscentrum maar ze zijn met geringe investering ook voor thuisgebruik beschikbaar. Omdat de homegym een multifunctioneel apparaat is, kun je er je hele lijf mee trainen terwijl het thuis beperkte ruimte in beslag neemt.

Met behulp van kabels, katrollen en contragewichten train je met de homegym je hele lijf, variërend van je schouders tot je rug, buik en je kuitspieren. Door je positie telkens te veranderen (staand, zittend, etc.) spreek je voortdurend weer een nieuwe spiergroep aan.

Natuurlijk kun je ook prima trainen met een kettelbell, gewichtjes en een matje. Met je eigen lichaam kun je ook super goed spieropbouw trainen en weerstandstraining doen.

Conclusie

Ook door middel van weerstandstraining oftewel krachttraining kom je strakker in je vel te zitten doordat je meer calorieën verbrandt. Veel afvallen is vaak iets lastiger, maar toch zul je zien dat je kledingmaten reduceren. Weerstandstraining is een alternatief voor langdurige en vaak wat eentonige cardio maar kan daar ook prima mee gecombineerd worden. 

Ga ermee beginnen en laat je inspireren en motiveren door lid te worden van onze motivatieservice.

 

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down