Wat is een warming-up en waar bestaat deze uit?

Warming-up

Wat is een warming-up en waar bestaat deze uit?

Als je sportlessen volgt, regelmatig gaat hardlopen of thuis work-outs doet, weet je dat je altijd begint met een warming-up.
Met een warming-up bereid je jouw lichaam voor op de komende inspanning. Tijdens een sportsessie kan de hartslag oplopen tot 180 slagen per minuut. Een warming-up zorgt ervoor dat het hart zich kan aanpassen aan die verandering. Daarnaast zorg je er tijdens de warming-up voor dat je spieren de training aankunnen en hierop voorbereid worden.

Een goede warming-up bestaat uit drie onderdelen.

Circulatie warming-up

Je begint met een algemene warming-up, wat ook wel de circulatie warming-up wordt genoemd. Als je wilt beginnen met hardlopen, loop je bijvoorbeeld maximaal 10 minuten en maak je langzaam de armen en benen los. Dit zorgt ervoor dat de functies van het hart, longen, zenuwstelsel naar een hoger niveau worden gebracht.

Rekoefeningen

Als de armen en benen een beetje zijn opgewarmd, kun je overgaan naar rekoefeningen. Het belangrijkste doel van rekken is het vergroten van de bewegingsuitslag. Dit heeft te maken met de beweging die een gewricht in graden kan maken. Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat je uiteindelijk een knie optimaal kan buigen. Met rekoefeningen kun je ook je lenigheid vergroten.

Sportspecifieke warming-up

Als de spieren inmiddels goed zijn opgewarmd en de hartslag is verhoogd, ga je over op de sportspecifieke warming-up. Hierbij richt je je op dezelfde bewegingen die je tijdens de training gaat doen. De reden dat deze specifieke warming-up wordt gedaan, is om het beoordelingsvermogen op scherp te zetten.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down