HIIT

HIIT

HIIT training voor mama’s, goed idee?

Je bent moeder, hebt ook nog een professionele carrière en probeert daarnaast je sociale netwerk goed te onderhouden. Dan heb je het behoorlijk druk, dat is logisch. En dus blijft er weinig tijd over om te werken aan je lichaam en conditie zodat je in vorm blijft en je energiek blijft voelen. HIIT is dan wellicht de oplossing voor jou.


Let’s HIIT it lady

HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Het trainingsprincipe van HIIT is dat je d.m.v. een serie korte, heftige inspanningen telkens direct gevolgd door rust, een uiterst effectieve workout doet. Tien keer de trap oprennen en telkens rustig omlaag wandelen is een voorbeeld van HIIT. Wetenschappelijk staat vast dat je op die manier o.a. sneller kunt afvallen.   

De effectiviteit van HIIT training is aantrekkelijk voor mensen die willen afvallen, spiermassa willen creëren en hun conditie willen verbeteren omdat je dergelijke doelen in minder tijd kunt realiseren. Het karakter van HIIT is wel intensief, dus je moet bereid zijn om korte tijd af te kunnen zien en spierpijn zo nu en dan voor lief te nemen. 

 HIIT - Motivatieservice
 

HITT en afvallen

De meeste dames hebben o.a. de wens om lekker in hun vel te blijven zitten en niet telkens een grotere maat uit de kledingrekken in de winkel te moeten trekken. HIIT is een prima alternatief voor een tijdrovende, vetverbrandende cardiosessie waartoe veel vrouwen zich maar moeilijk kunnen motiveren.

Doordat je bij HIIT je hele lichaam traint, vraagt dit lijf ook na afloop van je training nog om energie t.b.v. onder andere spierherstel. Je stofwisseling blijft m.a.w. nog een hele tijd tekeer gaan en ook gedurende die rustfase waarin je al lang weer je favoriete serie op Netflix kijkt, verbrand je nog veel calorieën. We noemen dat het afterburn-effect. Daarbij moet vermeldt worden dat vet verliezen altijd te maken heeft met een negatieve energiebalans.

Wees wel realistisch

HIIT helpt je dus om sneller af te vallen en vet te verbranden. Maar wees realistisch, af en toe een HIIT training van 20 minuten (hoe intensief ook) compenseert niet voor een verder inactieve en ongezonde leefstijl. Onder andere ook je slaap- en voedingspatroon spelen een belangrijke rol t.a.v. je fitheid. Dus wil je echt verschil gaan merken, dan zul je ook daar aandacht aan moeten geven.

Er kleven overigens ook risico’s aan HIIT. Omdat je je workout vaak op 90% van je maximale vermogen doet, vraagt dit vrij veel van je lichaam. Zeker wanneer je absoluut niet goed getraind bent, kan dat de kans op blessures vergroten. En krijg je een blessure dan ben je in één klap weer een heel stuk van het behalen van je trainingsdoelen verwijderd. Belangrijk dus dat je je lichaam niet overvraagt.


HIIT


Onze motivatieservice is er voor jou

Kies je voor onze motivatieservice, dan zul je nog met regelmaat te maken krijgen met HIIT-achtige trainingselementen. Niet omdat we jou zo graag pijn doen, maar omdat we weten dat jij maximaal resultaat wilt realiseren in de minimale trainingstijd die je als moeder tot je beschikking hebt. Wij helpen je om HIIT op verantwoorde manier toe te passen. Als je deelneemt aan onze service wordt je met een verantwoorde opbouw meegenomen naar uiteindelijk pittigere HIIT lessen.

Neem contact met ons op als jou dat wat lijkt.



Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down