arrow_drop_up arrow_drop_down
10 december 2020 

Ik heb van alles geprobeerd, maar niks lukt

Beluister mijn blog ook via mijn Podcast

 

“Ik heb echt van alles geprobeerd, maar niks werkt.” Deze opmerking kreeg ik van de week. Misschien is het voor jou ook herkenbaar: je hebt iets gedaan, iets geprobeerd, maar het is niet gelukt. Je hebt opgegeven of het lukte niet het eindresultaat te bereiken wat je graag wilde. Als dit voor jou herkenbaar is, lees vooral verder. Ik heb vijf interessante tips voor je!

 

Neem jij jezelf serieus?

Alles heeft te maken met je eigen verantwoordelijk nemen en je doorzettingsvermogen. Hoe graag wil je iets? Wil je het ECHT zo graag als je zelf denkt? Neem je jezelf serieus? Stel jezelf deze vragen. Stel dat jij jezelf niet serieus neemt, hoe moeten anderen jou dan serieus nemen? Laat jij je leiden door anderen? Maak jij met jezelf afspraken en deel je dit met anderen? Dit kan ook een puntje zijn: als jij afspraken maakt met jezelf, deze deelt met anderen en deze vervolgens steeds niet nakomt, dan nemen anderen jou ook niet meer serieus. Dit was voor mij een grote eye-opener: “Als ik mijn eigen afspraken met mezelf niet eens nakom, hoe kunnen anderen mij dan serieus nemen?” Want wat straal jij dan naar de rest van de wereld uit? Anderen zullen denken: “Oh, daar zal toch niks meer van terecht komen, want de vorige keer heeft ze ook snel opgegeven.” Dat draagt natuurlijk niet bij aan je motivatie om je doelen te behalen. Daarom is het belangrijk om zelf je verantwoordelijkheid te pakken!

 

Een afspraak met jezelf is heel gemakkelijk af te zeggen. Maak jij bijvoorbeeld de afspraak om naar de sportschool te gaan? Hoe makkelijk zeg je niet: “Mwah, ik heb geen zin/tijd, ik ga niet…” Het is zo jammer als je dit doet, want hoe serieus neem jij jezelf? En hoe serieus nemen anderen je nog? Kijk, je moet je er natuurlijk niet al te veel van aantrekken wat anderen van je vinden, maar ik kan me voorstellen dat het belangrijk is als je door je familie en vrienden wel serieus genomen wordt. Want als je in jouw naaste omgeving positieve reacties krijgt als jij WEL je afspraken met jezelf nakomt, dan werkt dit motiverend. Dan spoort het je aan om de afspraken na te komen en ga jij gemakkelijker je doelen behalen.

 

Verwacht niet van een ander dat ze iets voor je op gaan lossen, want als je dit doet dan kom je in een soort van “wachtstand.” Dan ben je geneigd om af te wachten om te kijken wat er gebeurt, omdat iemand het anders vast wel iets op zal lossen. Deze mensen roepen vaak het hardst dat ze fitter en energieker willen worden.
“Het lukt me niet!” roepen ze. “Het ligt aan een ander! Dit zit in de weg! Dit en dat en dit en dat…” Allemaal excuses om het bij een ander neer te leggen. Dan gaat er echt heel weinig gebeuren. Dus pak je eigen verantwoordelijkheid. Kom je afspraken met jezelf na en gedraag je zoals de persoon die je wil zijn. Denk na over wat je zegt. Misschien floep je er van jezelf veel te veel uit, wat je vervolgens niet waarmaakt. Neem dan even een pauze en zeg tegen jezelf: “Oké, ik ga nu alleen de dingen zeggen, waar ik voor 100% achtersta.” Kies bewust wat je wil doen. Zorg ervoor dat je all-in gaat, dat je er plezier in hebt. Probeer er desnoods een spelletje van te maken!

 

Geef niet op…

Soms wordt het moeilijk om je doel te behalen. Probeer dan niet meteen op te geven. Vaak willen we de moeilijke dingen uit de weg gaan, omdat we er ons niet prettig bij voelen. Je gooit de handdoek in de ring. Dat is zo ontzettend jammer, want vaak ben je er al zó dichtbij! Het hoeft maar net die ene blokkade te zijn die je ervan weerhoudt je doel te bereiken! De vraag: wie wil jij zijn? is hierbij ontzettend belangrijk. Dit onderwerp heb ik daarom in één van mijn eerste podcasts behandeld en het is ook terug te vinden in mijn blog. Zorg dat jij weet en voelt wie jij wil zijn en dat je dit uitdraagt! Als je telkens opgeeft als het lastig wordt, ga je je doel niet bereiken of gaat het ontzettend lang duren voordat je het bereikt.

Vaak zijn de mensen die het hardste klagen, de mensen bij wie het niet lukt. Ze houden zich voor dat het zo is gekomen, dat het zo is ontstaan, buiten hun schuld om. In mijn ogen is dat bullshit. Jij bent verantwoordelijk voor jouw leven en de manier waarop jij er gaat komen. Maar het gaat er echt om hoe GRAAG jij het echt wil!
Als de wil en het verlangen sterk genoeg zijn, dan ga je dat behalen!

 

… Ook niet als het moeilijk wordt

Word niet boos op jezelf! Stel dat jij voor het eerst gaat hardlopen. Je hebt je schoenen aangetrokken, bent vol goede moed begonnen om twee kilometer te rennen… en na 500 meter zak je als een plumpudding in elkaar. Het gaat écht niet zoals je had verwacht. Je tong hangt over je schoenen. Wat zeggen mensen dan vaak?
“Oh, het lukt me niet! Ik baal ervan. Ik wilde twee kilometer lopen en ik ben nu al kapot. Zie je wel dat ik het niet kan?”
Probeer dat los te laten en ga het zien als een succes: “Kijk, ik ben gegaan! Ik heb de stap gemaakt en buiten geweest. Ik heb al 500 meter gelopen en ben dichter bij mijn doel gekomen!” Een dipje is normaal, dat hebben we allemaal weleens, maar probeer er doorheen te breken! Denk aan je verlangen!

 

Vraag om hulp

Erachter komen wie je wil zijn, je doelen behalen… Het kan zijn dat je daar hulp bij nodig hebt. Zoek dan een coach of een programma, de Motivatieservice bijvoorbeeld 😉. Als jij een stok achter de deur nodig hebt, is het niets om je ervoor te schamen. Vaak helpt een ander inzicht voor een hele grote verandering! Dat wil ik je echt heel graag meegeven!

Ik ben van mening dat iedereen een coach nodig heeft. Zelf heb ik ook coaches, waar ik ontzettend blij mee ben! Zij brengen me naar een volgend niveau.

 

De vijf interessante tips!

Hier komen ze dan. De vijf interessante tips! Neem dit voorbeeld over bewegen. “Ik wil echt meer gaan bewegen. Ik heb echt álles geprobeerd om dit vol te houden. Maar telkens stop ik ermee.” Dan heb ik vijf punten waar jij over na kunt denken:

  1. Hoe graag wil je bewegen? Denk je: Yesss, ik wil echt HEEL graag bewegen, ga dan door naar de volgende vraag:
    Waarom wil je graag bewegen? Wil je fitter zijn en waarom? Er zit een rede achter. Dit kan zijn omdat het gezond is, omdat je hart- en vaatziekten wil voorkomen, om af te vallen, om een energiekere moeder voor je kinderen te zijn, om leuke spelletjes met ze te doen… En als je die rede weet te vinden, dan gaat het steeds gemakkelijker worden om dit vol te houden! Wat is jouw drijfveer? Wat is jouw verlangen? Probeer er dieper in te duiken. Die kern gaat zo belangrijk worden dat je er alles voor over hebt!
  2. Doe iets wat je leuk vindt! Je kunt wel meer willen bewegen en je kern hebben gevonden, maar als je iets doet wat je tegenstaat, dan zwakt je motivatie ook af. Zoek naar iets wat je ECHT leuk vindt. Probeer meerdere dingen uit. Zeg niet na twee keer iets proberen: “Tja, zie je nu wel? Sporten en bewegen is echt niks voor mij. Dacht ik al…” Zoek net zolang tot je iets gevonden hebt wat jij leuk vindt. Want ook voor jou is er iets te vinden wat je écht leuk vindt. Pak daarin ook weer je verantwoordelijkheid!
  3. Zorg dat het prioriteit krijgt. Wat gaat er bij jou voor? Boodschappen doen, huishouden doen, social media checken? Probeer dat bewegen dan ook de prioriteit te geven! Stel dat boven boodschappen doen, huishouden doen en social media checken. Je beweging staat op 1, koste wat kost. Al dat andere vindt wel een weg!
  4. PLAN HET IN. Een hele belangrijke! Zet het in je agenda, in je planner. Zet het er als eerste in en plan het andere er omheen. Want vaak zie je dat mensen denken: “Oh, ik heb daar wel een sportmomentje staan, maar dat kan ik wel even verplaatsen.” Nee, niet doen! Zorg dat je beweegmoment vast staat in je agenda, en laat er niks voor wijken! Denk terug aan jouw kernverlangen en realiseer je dat je dat alleen maar gaat behalen als jij deze afspraak met jezelf nakomt! Plan het in en zet het vast!

Als je deze vier punten naleeft, dan ga jij je doelen behalen. Dan ga jij er komen! Dan word jij de persoon die je wil zijn!

Oké, ik heb vijf tips beloofd. Hier komt ie: zorg dat je kleine succesjes viert. Ben je iets gestart? Heb je iets nieuws geprobeerd? Sta er dan bij stil. Beloon jezelf met bijvoorbeeld een saunadagje, een filmpje, een goed boek of een schouderklopje. Zo zorg je voor die kleine geluksmomentjes en zelfliefde. Je ziet steeds vaker die kleine dingen waar je dankbaar voor bent, wat je allemaal doet. Dan is de weg naar je doel ook veel gemakkelijk, veel fijner en ook een stuk sneller, omdat je dan in die geluksmomentjes leeft.

 

Jij gaat het proberen en het gaat je lukken!

Ook jij mag er zijn! Jij bent uniek en jij kan het! Jij mag een verlangen hebben en het zelfvertrouwen hebben om je doel te belangen. Jij mag je verlangen en je wensen hebben! En als dit groot genoeg is, neem dan de bovenstaande vijf punten mee!

Denk aan je verlangen en aan wat je gaat bereiken. Als je dit gaat doen, dan ga je dat ook echt bereiken. Jouw leven gaat positief veranderen. Hoe gaaf is dat?

Ik hoop dat je met deze vijf punten een stapje dichterbij je verlangen gaat komen en dat je je doel met veel plezier bereikt!

Over de schrijver
Tamara is Mindset- en Inspiratiecoach en heeft al meer dan 2000 mensen op verschillende gebieden gecoacht en begeleidt. Met haar Motivatieservice en Progressieplanner inspireert en motiveert ze mensen zodat ze hun droomleven gaan realiseren. Wil jij dat ook? Check haar podcast, blog, e-book of website.
Reactie plaatsen