Hoe ga jij je doel behalen
06 januari 2020 
in Actie
5 min. leestijd

Hoe ga jij je doel behalen

Doelen halen; 

Makkelijker gezegd dan gedaan.
Maar met deze tips gaat het jou zeker lukken!

Nu je je doel bepaald hebt; zie blog ‘doelen stellen’ kun je doorgaan met het opsplitsen van je doel in subdoelen.
Wat moet jij doen om je grotere doel te gaan behalen?
In ieder geval actie ondernemen.

Hoe graag wil je dit doel écht behalen?
Als het goed is héél graag dus dan mag je er nu ook voor gaan!

Ik geef twee voorbeelden.

Voorbeelddoel 1:

Stel je hebt als doel; ik zwem op 10-09-2020 3 km aan één stuk.
Wat moet je hiervoor doen.
Ik ga er even vanuit dat je nog nooit (of al heel lang geleden) gezwommen hebt.
Dan is het handig als je jezelf aanmeldt bij een zwemvereniging of de mogelijkheid hebt om ergens in een bad te zwemmen.
Is er geen vereniging en moet je het zelf doen dan zul je een online trainer moeten zoeken (aanrader, dit gaat vele malen sneller) die af en toe ook live naar je techniek kijkt en je tips geeft.

Je hebt een programma nodig (liefst ook van die trainer) om naar die 3 km toe te werken.
Je hebt materialen nodig, in ieder geval een zwempak en zwembrilletje en je bent klaar om te gaan.
De eerste actie die je meteen kunt nemen is contact opnemen met een zwembad in de buurt, wat de mogelijkheden zijn.
Als hun een cursus hebben, super en anders ga je op zoek naar een trainer.
Dit kun je meteen doen!
Doe het ook meteen, die eerste stap van het beslissen, ik ga ervoor en het actie ondernemen is zó belangrijk.
Veel mensen roepen; “ik wil dit heel graag doen of ik zou dat wel willen bereiken” maar ze nemen geen actie, ze roepen alleen maar.
Ze proberen het niet eens.
Als jij er nu voor zorgt dat je het in ieder geval probeert zul je merken dat alles bijna vanzelf zal gaan (je zult er wel wat voor moeten doen natuurlijk maar waar je wellicht langere tijd tegenaan gelopen hebt blijkt dan ineens helemaal niet zo’n ‘ding’ te zijn. “Dit valt echt allemaal wel mee” zul je dan zeggen. Let op mijn woorden…..;)

Voorbeelddoel 2:

Stel je hebt als doel; ik loop op 15-11-2020 de halve marathon
Wat moet je hiervoor doen.
In ieder geval je inschrijven voor een event waarbij een halve marathon wordt organiseert.
Schrijf je in! (Actie)

Van daaruit kun je de rest gaan regelen.

Heb je nog nooit gelopen (dan heb je een mooi doel om voor te trainen, in 10 maanden is dit met een goede planning prima te doen) dan zou ik zeker aanraden om bij een loopvereniging te gaan of een personaltrainer te nemen.
Dit geeft zoveel waarde qua techniek, progressie en vooral (met een personal trainer) dat de trainingen op jóuw situatie en toestand aangepast worden.

Zorg voor goede loopschoenen.
Laat deze in ieder geval aanmeten door een speciale hardloopschoenen winkel.
Qua kleding draag je natuurlijk wat je prettig vindt.
Dit zul je zelf moeten ervaren.
En je kunt aan de slag.

Wil je zelf gaan lopen of heb je al wat ervaring dan kun je genoeg trainingen online vinden.
Je kunt ook zelf op gevoel trainen, dit kan prima als je ervaring hebt en al langere afstanden en wat langer loopt.
Het kan wel zijn dat het dan wat langer duurt in vergelijking met een goede online trainer die alle trainingen op jouw prestaties en situaties aanpast.

Die keuze maak je natuurlijk zelf.
Maar welke keuze je ook maakt, je moet zelf actie nemen!
Had ik al gezegd dat je dat meteen moet doen?
Bij deze! 😉 Zet nu de eerste stap naar wat je moet doen om jouw doel te gaan behalen.

Zoals je hierboven leest zit er een volgorde in in prioriteit of kun je die zelf maken.
Een prioriteitenlijst kan helpen om bepaalde acties uit te zetten zodat het voor jou helder is welke stappen je eerst moet maken.

Planning maken:

Als je dat hebt gedaan ga je een weekplanning maken.
Je hebt waarschijnlijk een baan en een druk gezinsleven waar nu ook nog het sporten bij ingepland moet worden.
Geloof me, als je een goede planning maakt dan is er echt ruimte. Misschien wel meer dan je denkt.
Probeer het eens.
En kom je er niet uit of heb je écht hulp nodig? Dan help ik je graag! Stuur me een mail (echt doen hoor)!

Via onderstaande button kun jij een bestand downloaden waar je alles in kan vullen;

Je doel en wanneer je dat hebt behaald.
Je subdoelen/actiepunten
Prioriteitenlijst voor deze subdoelen/actiepunten
Een weekplanning maken

Super tof als je er mee aan de slag gaat!
Leuk als je het me laat weten in een reactie onder deze post, mailtje, bericht of tag op Instagram.
Zou ik waarderen, daar krijg ik ook weer extra energie van, yesss!

Succes!
En heb je nog vragen?
Laat het me weten.

Liefs Tamara

 

 

 

Over de schrijver
Tamara is Multipotentials-coach en ze leeft zelf deze term helemaal. Als Multipotential heb je een brede, veelzijdige interesse en vindt je heel veel leuk. Dit kan soms in het ondernemerschap ook een valkuil zijn maar het heeft volgens Tamara, heel veel voordelen. Tamara werkt met High Achievers. Dit zijn mensen die er alles uit willen halen, die nét dat beetje extra geven waar vele anderen afhaken, waardoor ze succes behalen. Het combineren van de Multipotentials en High Achievers levert fantastische resultaten op bij ondernemers: meer uitdaging, veel verbanden kunnen leggen, weten wat ze écht (allemaal) willen, goede prioriteiten stellen zonder dat het saai wordt, creativiteit, hoog in energie zitten en zo ka ik nog wel even doorgaan. Herken jij jezelf als Multipotential en wil jij dit ook combineren met een 'high achiever' zijn? Daarvoor heb je een succesmindset nodig. Ook daar help ik je bij zodat jij gelukkig en succesvol bent op de gebieden waar jij dat in wil zijn.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down