Simpel: Zo houd je een nieuwe gewoonte wel vol!
29 juli 2021 
in Actie
4 min. leestijd

Nieuwe gewoontes? Met de juiste mindset kan het!

Een nieuwe gewoonte, veranderingen in je mindset, op zoek naar je intrinsieke motivatie en progressie maken: het komt allemaal hieronder aan bod.


Welkom!
Wist je dat deze blog via de podcast te beluisteren is?
Het is zelfs op YouTube te vinden!


Ik ga het hebben over een nieuwe gewoonte volhouden. Je herkent het bij Oud en Nieuw: je zit vol goede voornemens. Je gaat gezonder eten, je gaat sporten, je gaat stoppen met roken en ga zo maar door. Dit zijn herkenbare goede voornemens. Toch blijkt dat patronen doorbreken lastiger is dan gedacht. Fanatiek begin je en een maandje later zijn al je goede voornemens in het water gevallen. Misschien heb je dat nu ook wel! Bijvoorbeeld met meer water drinken. Je begint fanatiek meer water te drinken, houdt dit 3 dagen vol en daarna is je plan letterlijk in het water gevallen  . Hoe kun je dit nu voorkomen? Welke veranderingen in je mindset zijn nodig hiervoor en waarom is intrinsieke motivatie hierbij van belang?




Punt 1: Vind je intrinsieke motivatie achter je nieuwe gewoonte


Ten eerste: ga een nieuwe gewoonte pas vormgeven als je de intrinsieke motivatie ECHT hebt om het te bereiken. Waarom doe je het? Doe je het, omdat anderen dat doen of doe je het omdat je het zelf heel graag wil? Stel dat je wat zwaarder bent en je bent helemaal oké met wie je bent. Je vindt jezelf mooi en je zit zowel fysiek als mentaal lekker in je vel. Je voelt je gezond, maar je denkt: “Ik MOET eigenlijk afvallen, maar het hoeft eigen niet zo voor me.” Als je dan begint, dan merk je vrij snel dat het afzwakt. Waarom? Omdat je intrinsieke motivatie niet groot genoeg is om daadwerkelijk die kilo’s kwijt te raken. Ga daarom eens kijken wat jouw “waarom” is. Wat is jouw intrinsieke motivatie? Wat wil je ermee bereiken? Wat is je achterliggende gedachte?” Als je daarachter bent, dan zal het in ieder geval gemakkelijker zijn om je doel te behalen en je pad te bewandelen. Zorg dat je intrinsieke motivatie groot genoeg is om het vol te houden! Dit heeft ook een positief effect op je mindset


Punt 2. Koppel je nieuwe gewoonte aan een oude gewoonte: verander je mindset

Je hebt het me waarschijnlijk vaker horen zeggen, maar de vraag is: DOE je het ook 😉? Koppel je een nieuwe gewoonte aan een oude gewoonte! Als jij bijvoorbeeld elke dag een kopje koffie drinkt en je zegt: “Ik wil elke dag bewegen!” Probeer dat moment dan te koppelen aan dat kopje koffie drinken. Dat is namelijk al een gewoonte. Zeg je heel bewust tegen jezelf (en doe het vervolgens ook): “Na mijn kopje koffie ga ik wandelen of een work-out doen.” Dan koppel je je nieuwe gewoonte aan een bestaande gewoonte en dan houd je het veel gemakkelijker vol, omdat dat kopje koffie erin zit en je dat beweegmoment er dan op een gegeven moment automatisch bij pakt. Dat maakt het makkelijker om de intrinsieke motivatie te vinden om dit uit te voeren. Het vergt minder aanpassingen aan je mindset. Op een gegeven moment kun je het ontkoppelen en eventueel op een ander moment op de dag je beweegmoment pakken, als je daar behoefte aan hebt. Zo een beweegmoment is ook even tijd voor jezelf, heerlijk toch?


Punt 3. Plan je nieuwe gewoonte in: doelen opstellen en behalen

Het volgende is plannen! Plan je nieuwe gewoonte in. Zet je intentie voor de volgende dag in de agenda. Ga doelen opstellen. Zet het met je pen op papier. Wat wil je doen? Wat wil je behalen? Welke dag? Welke tijd? Ga het inplannen! Want dat zorgt ervoor dat je WEET wat je gaat doen, dat je WEET wat je gaat plannen voor die dag. Goed plannen voorkomt dat je tijd tekort hebt. Zet het elke dag vast in je agenda. Doe dat ELKE keer! Dan wordt het op een gegeven moment een gewoonte. Zet zelfs dat kopje koffie in je planner of agenda. Natuurlijk weet jij dat je rond die tijd altijd een kopje koffie drinkt, maar nu zit dat beweegmoment daarbij. Ook dat beweegmoment zet je in je planner. Zo kun je jezelf daarop voorprogrammeren. Dus als je wakker wordt, bekijk je je planning. Dan weet je: “Goed, zo ziet mijn dag eruit! Ik begin met mijn kopje koffie, daarna ga ik bewegen en daarna ga ik weer andere dingen doen.” Maar dat beweegmoment staat daar in ieder geval vast! En zorg dat je dat beweegmoment ook blijft doen, want anders verslonst het. Routine versterkt je mindset. Zo behaal je jouw succesmindset.


Punt 4: Maak progressie en houd het minimaal 3 maanden elke dag vol!

Het allerbelangrijkste punt is: houd je nieuwe gewoonte minstens 3 maanden vol! Je hebt gemiddeld 60 – 90 dagen nodig om een nieuwe gewoonte eigen te maken. Het wordt al wat gemakkelijker door die oude gewoonte aan een nieuwe te koppelen, maar zorg dat je dit dan ook minimaal 3 maanden doet. Dan weet je zeker dat het in je systeem komt, waardoor het gemakkelijker vol te houden is. Het voorkomt dat je halverwege afhaakt. Zo maak je progressie en hou je jouw intrinsieke motivatie op peil. Het is logisch dat het begin moeilijk is. Gun het ook de tijd! Heel veel mensen gaan er fanatiek voor, beginnen heel enthousiast en haken binnen twee weken af. Waarom? Omdat ze zichzelf niet rustig de tijd hebben gegund om die nieuwe gewoonte eigen te maken. Het moet onderdeel worden van je mindset. Daarom is het zo belangrijk om het mimimaal 3 maanden bewust vol te houden! Dan kun je het moeiteloos als een nieuwe routine volhouden. Hoe tof is dat? 

Wil je met mij delen wat jouw nieuwe eerste gewoonte gaat worden? En aan welke oude gewoonte je hem gaat koppelen? 

Mocht je een extra tool nodig hebben om een goede planning te maken waarmee jij je doelen gaat behalen, dan heb ik wat voor je. Met de Progressieplanner ben jij elke dag bewust bezig met je planning en je doelen. Natuurlijk kun je ook altijd bij mij als je lifestyle coach terecht.

Meer informatie over de Progressieplanner vind je hier






Over de schrijver
Tamara is Multipotentials-coach en ze leeft zelf deze term helemaal. Als Multipotential heb je een brede, veelzijdige interesse en vindt je heel veel leuk. Dit kan soms in het ondernemerschap ook een valkuil zijn maar het heeft volgens Tamara, heel veel voordelen. Tamara werkt met High Achievers. Dit zijn mensen die er alles uit willen halen, die nét dat beetje extra geven waar vele anderen afhaken, waardoor ze succes behalen. Het combineren van de Multipotentials en High Achievers levert fantastische resultaten op bij ondernemers: meer uitdaging, veel verbanden kunnen leggen, weten wat ze écht (allemaal) willen, goede prioriteiten stellen zonder dat het saai wordt, creativiteit, hoog in energie zitten en zo ka ik nog wel even doorgaan. Herken jij jezelf als Multipotential en wil jij dit ook combineren met een 'high achiever' zijn? Daarvoor heb je een succesmindset nodig. Ook daar help ik je bij zodat jij gelukkig en succesvol bent op de gebieden waar jij dat in wil zijn.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down