Geef je een ander de schuld over je gevoel?
03 december 2020 
5 min. leestijd

Geef je een ander de schuld over je gevoel?

 

Herken jij dit? Dat je op je werk of thuis je vanuit het niets van een superblij gevoel naar een rotgevoel gaat? Dit overkwam me vandaag eventjes en daar wil ik het graag over hebben. Ik wil met je delen hoe ik ermee omga. Misschien heb jij er ook iets aan!

Als ik naar mijn vroegere zelf kijk… Ik liet mezelf door de kleinste dingen uit het veld slaan, raakte meteen van slag. Iemand anders zei of deed iets tegen me en daar kon ik mijn hele dag door laten beïnvloeden. Dit wilde ik niet meer! Toen ben ik erachter gekomen dat je dit gevoel kon trainen en dat heb ik gedaan. Ik merkte dat ik er iedere keer een beetje beter in werd. Als ik terugdenk aan die dingen die me toen ZO van streek maakte, denk ik: “Wauw, wat heb ik toen gedaan? Dat gevoel was helemaal niet nodig!”

Je kunt je gevoel switchen. Je kunt kiezen hoe jij je wil voelen. Dit is voor mij zó een eyeopener geweest. Het heeft heel veel in mijn leven veranderen en dat gun ik jou ook!

 

Jouw rotgevoel, hun schuld?

Als jij je niet goed voelt, dan heeft dat te maken met jezelf. Alleen jij hebt die controle en kunt je gevoel beïnvloeden. Maar wat als anderen mijn gevoel beïnvloeden? kun je jezelf afvragen. Nou, ook daar heb je zelf invloed op. Dit kun je trainen. Niet van vandaag op morgen. Het is een proces waar ik zelf ook nog steeds mee bezig ben, maar ik groei hier enorm in en jij kunt dit ook!

Stel je voor. Jij gaat naar je werk en je collega’s komen altijd met negatieve shit bij jou. Wat doet dit met jou? Hoe voel je je op dat moment? Je bent blij op je werk gearriveerd, je collega zegt iets en je emotie switcht direct om. Als je je daar bewust van bent, kun je de stap maken om dit daadwerkelijk aan te pakken. Je kunt ervoor kiezen om je niet te laten beïnvloeden. Wat kun je doen? Als je naar werk gaat, kun je onderweg zeggen: “Ik ben vandaag blij! Wat er ook gebeurt, ik laat me niet negatief beïnvloeden!” Als je dat tegen jezelf zegt, ben je er veel bewuster mee bezig. Dit is goed. Zo train je je bewustzijn. Op ieder moment van de dag kun je dit toepassen: als je een e-mail krijgt, een telefoontje, een gesprek met je baas, in je thuissituatie… Als iemand shit over je heen gooit, vraag je je af: “Oké, hoe voel ik me NU? WIL ik me zo voelen? Als ik dat niet wil, dan denk ik aan iets positiefs. Ene oor in, ander oor uit. Ik probeer iets anders te kiezen!”

 

Beleef je geluksmoment

Kijk, het is natuurlijk wat anders als je iets met dit gevoel moet doen op werk. Maar dan heb je alsnog de keuze om jouw eigen gevoel daarin niet te laten beïnvloeden. Je merkt het gevoel op en gaat direct bij jezelf na te gaan hoe jij je voelt, hoe jij je WIL voelen en door je vast te houden aan het gevoel dat jij wil voelen.

Dat kun je doen door te denken aan een geluksmoment die je van tevoren al hebt bedacht, bijvoorbeeld: “Oké, als ik een negatief gevoel ga krijgen, dan denk ik aan die situatie, mijn geluksmoment.” Die situatie hoeft niet megagroot te zijn. Het kan ook een heel klein momentje zijn dat je uit het negatieve gevoel trekt. Het moment is voor iedereen anders en persoonlijk. Je kunt nu vast wel een moment uit het verleden bedenken waar jij vrolijk van werd, waar jij je gelukkig voelde, waar je blij was… Denk aan dit moment. Voel jij direct die fijne emoties weer terugkomen?

Ik weet zeker dat jij nu meteen, terwijl je mijn blog leest, dat momentje op kan roepen en dat fijne gevoel direct gaat ervaren! Het mooie is dat je dit gevoel ieder moment van de dag kunt oproepen door aan dat momentje te denken. Als jij het idee hebt dat jij uit je prettige vibe wordt getrokken, denk dan: “Oké, ik voel dat mijn positieve gevoel gaat veranderen. Ik denk NU terug aan dat fijne, prettige moment. Ik denk aan kleine, andere emoties om niet in die negatieve emoties getrokken te worden.” En als je dit doet, elke keer weer opnieuw, dan word je daar beter in. Dan gaat het een gewoonte worden. Dan wordt het een spel.

 

Leuk spelletje

Ik zie het als een spel! Elke dag denk ik: “Ik laat mijn emoties niet negatief beïnvloeden, wat er ook gebeurt.” En als het dan toch gebeurt, dan sta ik erbij stil. Dan merk ik het op. Dat is voor mij al een YES-momentje! Want als ik het doorheb, dan kan ik er iets aan veranderen! En dat besef levert mij al direct een geluksmomentje op. En met dat geluksmomentje kan ik meteen al een beetje dat negatieve gevoel omzetten. Alleen al dat stuk bewustwording, geeft mij een winmoment in mijn spel. En ik wil beter worden in dat spel!

Je kunt je gevoel dus trainen. Als je dit doet, word je beter. Ik train mezelf nog steeds. Elke dag zijn er namelijk dingen waardoor je je uit het veld kunt laten slaan. Elke dag is er wel iets wat jou een negatieve emotie kan geven. Als jij in staat bent om dit te herkennen en dit gevoel te switchen, dan ga jij dit makkelijker voelen en veel makkelijker die switch maken.

Betekent dat dan dat ik me NOOIT laat beïnvloeden? Dat ik me NOOIT rot voel of een baaldag heb? Nee, maar dat kan ook niet. Daar zijn wij ook mens voor. Het is echt niet makkelijk om je gevoel telkens te switchen. Het is onmogelijk om dat altijd te doen en… het hoeft ook niet altijd. Het is best weleens lekker om je gewoon even shit te voelen en om die negatieve emoties de ruimte geven, maar blijf er niet in hangen. Ga niet in een slachtofferrol zitten.

 

Tot slot…

Het is zo waardevol als jij je gevoel kunt veranderen. Je gaat in een veel fijnere vibe door het leven, je legt die negatieve shit gemakkelijker naast je neer en je voelt je gelukkiger. Dat gun ik jou ook! Vandaar dat ik dit met je wilde delen!

Dus probeer kleine, positieve emoties aan een gebeurtenis te koppelen, waarbij jij direct een positief gevoel krijgt. Het is niet gemakkelijk, maar je kunt het! Trainen, trainen en nog eens trainen. En het gaat jou lukken! Dat weet ik 100% zeker! Zie het als een spel: maak het leuk voor jezelf. Zorg dat je er plezier in hebt, want als je ergens plezier in hebt dan is het gemakkelijker vol te houden en ga jij dat switchen gemakkelijk en sneller bereiken! Deze methode heet: de Opnieuw Kiezen Methode (the Choose Again Method).

Heel veel plezier met de Opnieuw Kiezen Methode! Laat je het me weten als je hiermee aan de slag gaat en of het je helpt? Stuur me een bericht via mail, via Facebook of Instagram!

Over de schrijver
Tamara is Mindset- en Inspiratiecoach en heeft al meer dan 2000 mensen op verschillende gebieden gecoacht en begeleidt. Met haar Motivatieservice en Progressieplanner inspireert en motiveert ze mensen zodat ze hun droomleven gaan realiseren. Wil jij dat ook? Check haar podcast, blog, e-book of website.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down