6 effectieve tips voor plannergebruik
20 mei 2021 
9 min. leestijd

6 tips om je aan de planning te houden

Ik wil je meenemen in plannen. Binnenkomt komt er namelijk een planner uit. We wachten nog even op de dozen, maar daarna kunnen we ze verzenden! Neem hier alvast een kijkje! Het is handig als je een planner gebruikt dat je weet hoe je je aan je eigen planning moet houden. Ik geef je zes tips wat je moet doen om je aan je eigen planning te houden.

Vaak is het een hele kunst om je planner goed te gebruiken en om je aan je eigen planning te houden. 

Tip 1 Zorg voor een nieuwe gewoonte.

Als je nog nooit eerder een planner hebt gehad, is het belangrijk om de planner je eigen te maken. Je moet weten wat voor jou makkelijke tijden zijn om de planner in te vullen, zodat je daadwerkelijk eraan toekomt om je planner in te vullen. Dat kun je het beste doen door een nieuwe gewoonte te creëren.

Maar hoe creëer je een nieuwe gewoonte? Voor mij is dat om een oude gewoonte te pakken en daar je nieuwe gewoonte aan te koppelen.  Een voorbeeld: stel dat je een nieuwe planner hebt gekocht. Deze leg je in de badkamer waar je elke ochtend je tandenpoetst in eerste instantie. Ben je klaar met je tanden te poetsen? Sla dan je planner open en neem even de tijd om deze in te vullen of door te nemen. 

Ik heb nu tandenpoetsen als voorbeeld genomen, maar dit kan ook als je net uit de douche komt, je je aan hebt gekleed etc. Het kan in de ochtend, in de avond, maar het liefst allebei. Je koppelt je nieuwe gewoonte aan een bestaande gewoonte. Op deze manier introduceer je je nieuwe gewoonte gemakkelijker in je dagelijkse activiteiten. Uiteindelijk wordt je nieuwe gewoonte een routine. Dan kun je het wat meer loslaten, door bijvoorbeeld een ander tijdstip te kiezen. Je hoeft er niet meer actief aan te denken en het gaat automatisch. Dit is de belangrijkste tip om daadwerkelijk te gaan plannen! Als het namelijk nog geen gewoonte is, dan kun je gemakkelijker vergeten je planner in te vullen. Je vergeet erin te kijken en dan kunnen je doelen eerder verstoffen. Dus dit is echt de allereerste, belangrijkste stap: zorg dat het bekijken en invullen van je planner een nieuwe gewoonte wordt. Zo kun je daadwerkelijk starten.


Zorg dat het bekijken en invullen van je planner een nieuwe gewoonte wordt.

Tip 2 Plan alles (tijdelijk) in

Iedereen plant alles op zijn eigen manier. Graag deel ik met jou de manier waarop ik het aanpak. Ik krijg ook van heel veel mensen terug dat dit ook voor hen fijn werkt.

Ik plan echt letterlijk heel mijn dag in: opstaan, ontbijt, douchen, tandenpoetsen, aankleden, hardlopen, douchen na het hardlopen, omkleden… Als ik dat doe kom ik namelijk niet voor verrassingen te staan. Het is namelijk voorgekomen dat ik na het hardlopen een afspraak had gepland, dat ik thuiskwam en dacht: “Oh ja, nu moet ik ook nog douchen en aankleden.” Haasten dus! Door alle handelingen in te plannen, zie je hoeveel tijd je daadwerkelijk aan de handelingen spendeert.

Je kunt het ook andersom doen: je gaat eerst een activiteit doen, kijken hoeveel tijd je eraan kwijt bent en dan opschrijven in de planner. Dat zou je in het begin kunnen doen. Na verloop van tijd kun je het weer omdraaien, zodat je precies weet welke tijd je besteedt aan je activiteiten. 

Het alles inplannen kun je voornamelijk in het begin doen. Na verloop van tijd kun je goed inschatten hoeveel tijd je ongeveer kwijt bent en dan kun je alles wat losser en globaler inplannen.


Tip 3 Plan ruim, maar niet te ruim

In het begin is het geen probleem om te ruim in te plannen. Je doet minder op een dag als je te ruim plant. Als je voor elke activiteit bijvoorbeeld een half uur neemt, dan heb je tijd over. Je bent dan min of meer je tijd aan het vergooien. Op zich is het geen probleem om af en toe tijd over te hebben, maar als je deadlines hebt of veel gedaan wil hebben, is het niet handig. Dit is vooral in het begin goed zoeken en daarom is het belangrijk om te doen, zodat je weet hoeveel tijd je kwijt bent aan een handeling.  

Je kunt ook iets strakker inplannen, zodat je op de minuut alle activiteiten plant. Zorg dan wel voor een vrijblok. Plan bijvoorbeeld na de lunch een uur vrij in, waarin je alle activiteiten die nog niet af zijn voltooit. Je kunt ook de tijd pakken als eerder klaar bent met dingen en je hebt geschoven, dan kun je die verplaatsen naar je vrijblok en me-time pakken.

Ik geef je nu een paar handvatten, maar kijk wat voor jou het fijnste werkt! Andere mensen kunnen bijvoorbeeld precies dezelfde planner hebben als jij, maar jij zal het toch op een andere manier gebruiken, die voor jou het fijnste werkt. 

Er is geen goed of fout, maar ga er wel mee experimenteren. Durf je planner te gebruiken!

Het is niet erg als je verschillende manieren op verschillende bladzijdes uitprobeert of dat je zelfs een paar bladzijdes overslaat. Door te doen, word je er steeds beter in en vind je uiteindelijk de manier die het beste bij je past.


Tip 4 Zorg voor goede focus: geen afleiding tijdens je project

Dit heeft voor mij ook erg geholpen. Als ik in mijn planner heb staan dat ik aan deze taak ga werken, vind ik het fijn om daar focusblokken voor in te plannen. In de ochtend ben ik op mijn best, daar haal ik de meeste productiviteit uit, want dan ben ik fris en fruitig! Misschien is dat voor jou wel in de middag of de avond. Plan het dan bij jou op die momenten in.

Een andere tip om je focus te verhogen is door een bepaald soort geluid of muziek op te zetten. Je hersenen gaan op een bepaalde frequentie werken, waardoor jij je nog beter kunt focussen. Ik vind dit zelf heel erg prettig. Ik gebruik brain.fm . Wanneer ik met koptelefoon aan die taak ga werken, merk ik dat ik heel diep in die focus zit en krijg heel veel gedaan. Afleidende geluidjes, zoals mensen die voorbijlopen, auto’s die voorbijrijden enzovoorts, die hoor ik dan niet. Zo diep zit ik in die flow om m’n project af te hebben dat ik als ik klaar ben vaak denk: Wauw, ik heb veel meer gedaan dan dat ik vooraf dacht dat ik zou kunnen doen! Het is een beetje moeilijk uit te leggen. Je moet dit echt even zelf ervaren, dus neem een kijkje op brain.fm.  Kijk of het voor jou werkt!

Neem een kijkje op brain.fm


Tip 5 Zet maximaal 3 punten per dag op je To-do-lijstje

Je kent het vast wel: je hebt een to-do-lijstje. Dat lijstje komt nooit klaar en groeit en groeit. Je voelt altijd de druk om je lijstje af te maken en denkt: waar is het einde van dit lijstje? 

In alle planners komen to-do-lijstjes regelmatig terug. Probeer niet te veel taken in je planner te zetten, want dan raak je overweldigd. Begin met 3 punten per dag. Deze dragen bij aan je hogere doelen. Deze 3 uitgedachte punten zet je neer in je planner in het tijdsblok. Als je dat doet dan werk je én productief én aan je doelen én je voelt je niet overwhelmed doordat het niet een enorme lijst is. 

Als je ze alle drie hebt gedaan en je hebt tijd over, dan zou je er nog een taak bij kunnen pakken. 

Stel nou dat je één of twee punten niet hebt gedaan. Dan plan je die punten direct door naar de volgende dag. Dat zorgt ervoor dat je eerst je drie oude punten afwerkt, voordat je aan nieuwe begint.

Dus pak die waslijst tevoorschijn. Pak daar 3 belangrijkste punten uit en voer die uit. Voelt dit niet fijn? Zorg er dan in ieder geval voor dat je lijst niet langer wordt dan dat het al is. Focus je eerst op je lijstje, zodat je straks met maximaal 3 punten per dag zit en plan vanuit daar verder. Kijk elke dag naar die punten, werk ze af en denk dan pas na over de volgende 3 punten voor de volgende dag. Op deze manier ben je er elke dag heel bewust me bezig. Op deze manier ga je echt stappen zetten naar je grotere doel.

Tip 6 Plan van achter naar voren

Als het goed is heb je een doel gesteld. Plan daarvanuit terug. Zo weet je dat elk klein taakje dat je doet, bijdraagt aan je hogere doel.

Voorbeeld: Je wil 5 kilometer hardlopen. Je hebt een bepaald trainingsschema om dat doel te bereiken. Ga kijken waar je einddoel ligt, hoeveel tijd je nodig hebt om daar te komen en plan terug: je moet 3 keer per week trainen om je doel te bereiken, je hebt daar zoveel weken voor nodig. Je komt dan uit waar je nu staat. 

Of misschien wil je het ruimer plannen, omdat er nog een vakantie tussen zit, of je wil het gewoon wat losser hebben, zodat je je niet gestrest voelt. Het kan voor jou zo zijn dat je makkelijker ruimte creëert om je doelen te behandelen. Als jij bijvoorbeeld over 3 maanden wil 5 km wil hardlopen, dan werk je terug naar vandaag: wat moet je hiervoor doen? Stel dan als tussendoel dat je over 1,5 maand 2 km wil hardlopen. Dan plan je terug: hier sta ik, dit kan ik. De weg naar de 2,5 km. Wat zit daartussen? Drie keer per week trainen. Plan deze trainingsmomenten in! Elke keer als je die trainingsmomenten in je planner ziet staan en ze uitvoert dan weet je dat je dat doel gaat behalen! 

Dat is zo sterk van het teruguit plannen! Heel vaak zet je iets in je planner en kijk je wel ergens waar je je doel gaat behalen. Je wil op een bepaald moment je doel behalen. Kijk naar een doel waarvan jij 100% zeker weet dat je die kunt behalen. Werk daaraan op die momenten. Dit geeft je zekerheid dat je tijdig je doel gaat behalen, elke keer als je hieraan werkt. Je weet dan waarvoor je het doet. Dit kan natuurlijk op alle gebieden: op werkgebied, persoonlijk gebied… Misschien wil je wel een liedje op je gitaar spelen, dat kan ook! Wat het ook is: stel een doel in de toekomst en plan terug naar nu: wat moet je nu doen om straks je doel te behalen? Als je niet weet hoe je het precies in moet richten, is dat ook niet erg. Schakel hulp in! Het is fijn om iemand te hebben die weet hoelang je erover doet, welke trainingen je moet doen en welke stappen je moet zetten. Zorg dat je de juiste mensen zoekt die je helpen je weg naar je doel te behalen. 100% zeker! Je gaat je doelen behalen! 


Zoek iemand die je meehelpt je doel te bereiken

Heb plezier aan je taken!

Die ijzersterke structuur en duidelijke planning die heb je echt nodig om je doel te behalen. Zo weet je zeker dat je je doel behaalt, zonder dat je doel een losse flodder is en je “wel kijkt waar je uitkomt.”

Ik hoop dat je met deze zes tips vooruit kan, dat je echt een goede structuur kunt creëren, zodat jij de controle pakt. En niet alleen dat: zorg ervoor dat je veel plezier hebt. Dat je fun hebt aan je taken te werken, omdat ze bijdragen aan je hogere doel. Daar draait het allemaal om: dat je met plezier door je dagen gaat, je dingen inplant en aan alle dingen werkt waar jij graag aan wil werken!

Je planner hoeft niet alleen voor werk te zijn of voor je sportieve doel. Zet er alles in! Je quality time met je kinderen, je quality time met je partner, je me-time… Alles waar je elke dag mee te maken hebt. Dan ga je rust creëren en weten wanneer je waaraan werkt. Je krijgt een gevoel van controle over leven. Je weet precies wat er bijdraagt aan je verschillende doelen: wie je wil zijn, hoe je je wil voelen, je hogere doel.

Onze progressieplanner is bijna compleet. Je kunt hem bijna in je handen houden! In de planner komen de zes tips die ik je heb gegeven regelmatig terug. De planner helpt je mee je grotere doel te bereiken. 

Je kunt de planner pre-orderen via deze link.




Over de schrijver
Tamara is Mindset- en Inspiratiecoach en heeft al meer dan 2000 mensen op verschillende gebieden gecoacht en begeleidt. Met haar Motivatieservice en Progressieplanner inspireert en motiveert ze mensen zodat ze hun droomleven gaan realiseren. Wil jij dat ook? Check haar podcast, blog, e-book of website.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down